USA drabbades av en stor kris för inte så länge sedan beroende på en överhettad bostadsmarknad och samma sak kan mycket väl hända här, det är inte rimligt med alla dessa "klipp" som skall göras när det gäller bostäder, speciellt i storstadsområdena och det sprider sig längre och längre ut från stadskärnorna. När jag flyttade till stockholmsområdet -79 kunde man köpa en lägenhet i tex. Alby för 20.000 kr vilket knappast går idag och i Haninge såldes tom. lägenheter med förlust. Huspriserna skall vi bara inte tala om och folk sätter sig i skuld och tar så stora lån att de aldrig kommer att hinna betalas tillbaka, många amorterar inte ens på sina lån utan betalar enbart ränta i förhoppningen att inflationen skall äta upp själva skulden. Det säger sig själv att detta inte kan fortgå i all evighet eftersom det är "luftpengar" det handlar om och det hela undergräver landets ekonomi i slutändan.
Vi lever i ett lånesamhälle där man får dra av 30% för räntorna även för konsumtion där man handlat på kreditkort och detta är helt horribelt. Tycker synd om de yngre som skall skaffa sig sin första bostad och blir tvungna att sätta sig i stor skuld eftersom allmännyttan är på väg att försvinna. Känner sådana som bott kvar i sina hyresrätter enbart för att de skulle omvandlas till bostadsrätter och då dyker chansen för det stora "klippet" upp. Själv bor jag i ett friköpt radhus från -58/59 och skulle aldrig ha råd att köpa mitt eget hus som stigit 3 gånger i pris sedan det köptes -87. Det finns de som anser att jag borde flytta till något billigare med tanke på min ekonomiska situation men var hittar man en billigare bostad? Visserligen blir det en sudd med pengar över om jag säljer men sedan skall man hitta någon annanstans att bo också och vinsten skulle omedelbart ätas upp vid köp av en bostadsrätt om den ens skulle räcka till det...
|