CITAT (Anma @ 24-10-2010, 20:08)

Vår stuga har sommarisolering, visserligen är det tvåglasfönster, men ändå. I köket har vi inget avlopp, hade vi det skulle jag hälla i lite glykol där på hösten. I duschen borde vi hälla i glykol, men har aldrig gjort det och det har gått bra. Vi stänger inkommande vatten utomhus och öppnar allt annat, alla kranar och alla rör i hela huset och tomten. Detta för att eventuellt vatten i rören ska kunna expandera. Och så tömmer vi varmvattenberedaren och lämnar allt öppet där också.
TV, radio, stoppade möbler, allt är där inne året om, till och med en dator har varit där ett par år. Inget har tagit skada. Men vi startar inga elektriska apparater förrän stugan blivit uppvärmd på våren.
Det brukar ha varit runt -15 som kallast inomhus. Förra året var den kallaste dagen ute -26 grader och inne -15.
Täcken, kuddar, textil med mera stoppar jag in i stora förvaringssäckar från IKEA, såna där med dragkedja. Detta för att slippa mössen klättrandes på dem. Madrasser lägger vi på högkant i sängen.
Mössen tar sig in trots tätning, men inte varje år. Men vi sätter ut tallrikar med råttgift.
Så här har stugan vinterförberetts sedan den byggdes 1967 och det har gått bra.
Jag kanske har glömt nåt. Fråga om du vill veta mera!
Råttgift kan ju vara lite vanskligt bortsett från att det är plågsamt. Hos en kompis till mig så dog en mus inne i väggen och det luktade äckligt i flera år efteråt.
När jag hade stuga så hade min stuggranne en torrboll inne för att hålla fukten borta men det hade inte jag och det funkade ändå. Min stuga låg i och för sig i en torrare backe än hennes och stod på plintar. Har man en murad grund kanske det är viktigare med torrboll eller kanske om man bor vid ett vattendrag.
Redigerat av Christa: 24-10-2010, 20:38