Vi bytte kök 2007 pga vattenläcka under diskbänken (avloppsröret var genomrostat!). Det blev ett HTH-kök i vitt högblankt med bänkskivor i svart granit. Spishällen är induktion och ugnen och mikro står i ett skåp för sig själva. Vi har inte flyttat väggar eller så men det blev ändå rätt dyrt då vi inte gjorde så mycket själva.
Firman som försäkringsbolaget skickade och som rev ut efter fuktskadan sa att dom även sätter in nya kök och då är det 80% Ikea-kök. Dom - precis som väldigt många användare - gillar Ikeas kök. Vet inte varför vi inte valde det egentligen. Vi hade sparat en hel del på det tror jag.
En lyx vi unnade oss var en fönsterbräda i granit från vägg till vägg (avlångt kök, så matdelen är inte så himla bred, ca 2,75 m). Skälet är att det, precis som resten av köket, passar så bra in i ett funkishus från 60-talet. Rätt stramt men ändå mjukt eller hur jag skall säga.
Jag är jättenöjd med mitt kök!
Med ett undantag. Spishällen är väldigt fin (Husqvarna, den med kryss istf markerade rundlar för plattor). För fin. Den har inga skyddande metallkanter vilket har gjort att jag nyss upptäckte att hörnet mot arbetsbänken har gått sönder. Påverkar inte spisfunktionen men snart kommer hela hörnet att gå av. En ny glasplatta går på runt 4000:-. Suck!
Till trådskaparen vill jag säga: tänk noga igenom - om du har tid - vilka funktioner du vill ha och vad du skall ha köket till. 3Det är det allra viktigaste. Efter det kommer pengarna.
Du hittar massor med info på
www.byggahus.se och deras köksforum. Jag hängde där en hel del under 2007 och man fick massor med bra tips.