CITAT (Magnea @ 31-10-2010, 00:20)

Nu vill jag gärna höra vilka träd ni planterat från frö (kanske rent av Impectafrö) och hur ni lyckats, och om träden blivit stora o fina?? Ange gärna zon eller område så man kan jämföra lite.
Dessa har jag köpt från impecta som du hade på din lista
smultronträd - en grodde för mig, men den tog jag död på senare. inte så härdig alls (skyddat zon 1) bättre att odla i kruka.
Kentuckykaffe - 2-3grodde, klarar sig fint i nord/östra skåne zon 1-2.
Snödroppsträd - alla grodde, funkar upp till zon 3 om läget är bra och skyddat.
ambraträd - alla grodde, vill ha varmt läge och då upp till zon 1-2. känslig som ung, låter man den frysa ner varje år kan den klara sig längre norrut. jag har mina i krukor växer på fint, ska ev testa plantera ut dom som äldre här i södra vg zon 3-4.
tulpanträd - ingen grodde, de flesta var outvecklade frön som jag fick andra var sönder. skyddat läge upp till zon 3. mina föräldrars träd har aldrig frusit ner eller fått skador i ett oskyddat östläge nord/östra skåne. dock köpt inte frösått.
kejsarträd - grodde väldigt lätt men jag har svårt att hålla plantorna vid liv, dom ruttnar nere vid stambasen. annars sägs dom vara lätta att dra upp. klarar sig upp till zon 4 om läget är bra men där fryser dom ner ibland under vintern och blir mer som sly/buske kan vara bra med täckning i kallare zoner. är känsliga som små även i zon 1 täckning första tiden, i zon 1 är nog enbart där dom blommar.
Pagodträd - var länge sen jag sådde har för mig att ingen grodde för mig, annars skyddat läge zon 1(2). känsliga som små.
kan vara bra att kruka odla dom nått år tills dom blivit förvedade innan dom planteras ut och sätta dom i bra lägen. och ev täcka första vintern. och som huggorm skrev desto mer sommar värme/lägnd dom får desto lättare klarar dom vintern.
dessa är några av dom jag sått från impecta.
Redigerat av flaxss: 31-10-2010, 00:31