Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sått trädfröer från Impecta? Berätta!, Tänker köpa trädfröer fr Impecta o vill höra hur ni lyckats
          Magnea
          Inlägg 30-10-2010, 23:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem nr: 29 014

Jag har blivit lite manisk nu när det börjar bli mörkt och trist smile.gif Särskilt stora träd/ träd med speciella blad gillar jag. Har kollat igenom Impectas trädutbud och hittat dessa som jag är sugen på att beställa:

Stor Rosenkvitten

smultronträd

Kentuckykaffe

Snödroppsträd

Havtorn

ambraträd

tulpanträd

morus alba

morus nigra

humlebok

kejsarträd

sibiriskt korkträd

körsbärsplommon

klöveralm

Pagodträd

Silverlind

Japansk Zelkova

Vissa är ju relativt känsliga, men jag är berädd att ta risken och prova, har jag tur klarar de sig. Jag bor i zon 2 tror jag, men har vissa bättre/sämre lägen där andra zoner kan gälla. Lite söder om Enköping någon km från Mälaren...

Nu vill jag gärna höra vilka träd ni planterat från frö (kanske rent av Impectafrö) och hur ni lyckats, och om träden blivit stora o fina?? Ange gärna zon eller område så man kan jämföra lite.

--------------------
          gronahannah.wordpress.com

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 30-10-2010, 23:41
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Av alla i listan är det bara zelkovan jag provat plantera från frö, och dom tog sig inte. Men jag har en ny påse nu, så jag skall prova igen. Jag har en zelkova som jag köpte på plantskola som har blivit en av mina favoriter, så jag vill gärna har ett par till.

Jag brukar plantera frön av trumpetträd (catalpa speciosa) på vintern, bara för att dom gror så lätt och växer fort så jag har något grönt att glädja mig över när det är snö ute. Jag har köpt frön på tradera, det finns visserligen på impecta också men det är en annan sorts catalpa som är lite känsligare. Jag har plantera ut en del plantor, och dom klarar sig här i zon 3, men det syns på dom att dom nog skulle vilja ha lite mer värme.

Liksom catalpa gror även robinia (Robinia pseudoacacia) lätt utan kallstratifiering, men skall man dra upp dom inne så måste man ha extra ljus. Dessa verkar trivas mycket bra ute, får de bara ljus så växer dom.

Jag har också ett gäng frön som jag skall försöka med nu, men förutom zelkovan är det andra sorter än dina. Flera sorters lönn bland annat.

En del av träden i din lista är väldigt känsliga för frost, till exempel smultronträdet. Ambraträdet, kejsarträdet och pagodträdet kan du också få problem med. Även kentuckykaffet är sådant att det vill ha väldigt mycket sommarvärme för att trivas.

Citera
          Magnea
          Inlägg 31-10-2010, 08:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem nr: 29 014

Oh vad roligt att ni redan svarat!

JO, jag vet att många är svåra och de flesta kommer kanske dö, men tänk om någon klarar sig smile.gif Kul!

Vissa som skall stratifieras i många månader kan jag ju börja med nu, men de som bara behöver några veckor är det nog lite för tidigt för. Jag har extra lysrör men de är inte så bra, och dessutom inte så stora så det får inte plats tusentals plantor under tyvärr.

CITAT (Huggorm @ 31-10-2010, 00:41) *
          Jag brukar plantera frön av trumpetträd (catalpa speciosa) på vintern, bara för att dom gror så lätt och växer fort så jag har något grönt att glädja mig över när det är snö ute. Jag har köpt frön på tradera, det finns visserligen på impecta också men det är en annan sorts catalpa som är lite känsligare. Jag har plantera ut en del plantor, och dom klarar sig här i zon 3, men det syns på dom att dom nog skulle vilja ha lite mer värme.

Huggorm, jag har tagit egna frön av trumpetträd, och "vanlig" Katalpa, men jag lyckades inte gro någon, försökte inte helhjärtat dock och bara med några frön. Hur gjorde du? Jag använde bara vanlig så/planteringsjord och ingen perlit alls. Det kanske vore bra att prova med?

Nu vill jag gärna höra om någon annan har erfarenheter!

--------------------
          gronahannah.wordpress.com

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-10-2010, 09:20
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Magnea @ 31-10-2010, 08:24) *
          Oh vad roligt att ni redan svarat!

JO, jag vet att många är svåra och de flesta kommer kanske dö, men tänk om någon klarar sig smile.gif Kul!

Vissa som skall stratifieras i många månader kan jag ju börja med nu, men de som bara behöver några veckor är det nog lite för tidigt för. Jag har extra lysrör men de är inte så bra, och dessutom inte så stora så det får inte plats tusentals plantor under tyvärr.
          Huggorm, jag har tagit egna frön av trumpetträd, och "vanlig" Katalpa, men jag lyckades inte gro någon, försökte inte helhjärtat dock och bara med några frön. Hur gjorde du? Jag använde bara vanlig så/planteringsjord och ingen perlit alls. Det kanske vore bra att prova med?

Nu vill jag gärna höra om någon annan har erfarenheter!

Var det frön från ett träd som växt i Sverige? I såna fall kanske dom inte var helt färdigutvecklade. För mig har i princip vartenda frö grott. Jag har också haft vanlig, billig planteringsjord utan något tillsatt. Knepet är att fröna behöver ljus och vatten för att gro. Dom måste ligga på ytan eller åtminstone inte djupt nedtryckt, och man måste vattna rejält. Där träden växer naturligt kan man se tusentals frö gro samtidigt efter ett häftigt regn.

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 13:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon