Det är en väldig skillnad om man duschar MOT kakelväggen eller har duschkabin. I det senare fallet räcker det säkert att vara svabba av kakelfogarna då är det ju istortsett som vilket golv som helst.
Men om man som jag måste duscha i badkaret så skvätter det på kakelväggen och rinner ner på klinkersarna under badkaret varje gång. Det blir sunkigt efter ett tag så några gånger om året får jag släpa undan badkaret och storstäda. Jag (mest sonen faktiskt) har försökt skura hittills med VIM och liknande "dundermeldel" man kan köpa på ICA, men det har aldrig tagit bort allt, särskilt inte det svarta som är mögel.
Men sist gång fick jag tag på ett dundermedel i färgaffären som säkert är miljöovänligt som fasiken, det var kemiskt instabilt och skulle förvaras enligt konstens 100 regler. Men det var BRA! Allt mögel borta på 10 minuter, inte ett enda skrubb! Och DET är nödvändigt för mig som bara har en vänsterarm som är funktionsduglig, och det är inte nån större styrka i den heller. Utan det medlet skulle jag aldrig i livet vilja ha kakel om jag ska duscha mot det.
Fast det var inte jag som valde. Jag bad hyresvärden om ny väggmatta, men fick helkaklat. Jag tror att matta hade varit väl så bra om inte bättre.
|