CITAT (Magnea @ 31-10-2010, 08:30)

Flaxss,
Följde du anvisningarna på förpackningarna för alla fröer eller improviserade du med dem som du lyckades bra med?
jag har sått dom lita olika, både på sensommaren och låtit stå ute i kyla och sedan tagit in och dels sått inne under värme.
smultronträd - grodde utan kyla.
Kentuckykaffe - var ett tag sen men tror jag gav dom kyla.
Snödroppsträd - alla grodde, sådde på sensommaren och tog in på hösten och satte under extraljus, grodde när de kom in.
ambraträd - alla grodde, har grott både efter kyla och utan kyla inne.
kejsarträd - dessa gror alltid för mig hur jag än gör, de behöver ingen kyla.
Pagodträd - då det var ett tag sen jag sådde dom så vet jag inte om jag gav kyla först eller inte.
jag brukar inte följa anvisningarna, jag kör på mitt egna sätt. jag sår alla mina i såjord rätt över.
CITAT (Magnea @ 31-10-2010, 09:32)

Ja, jag har tagit fröerna här i sverige. De såg ganska stora och fina ut, men man vet ju såklart inte.
jag har ockås testat att gro frön tagna i sverige (från Kristianstad för att vara exakt). såg ut att vara rejäla frön men jag testade både med kyla och utan och väntade längre men ingen grodde, jag tror som huggorm att dom inte hinner utveckla så bra frön här.
CITAT (Magnea @ 31-10-2010, 09:55)

De verkar knepiga de där tulpanträden...
Impecta skriver stratifiering i 3 månader och grotid 2-12 mån.
jag tycker inte du ska lägga pengarna på att köpa frön av tulpanträd, för jag knäckte några som jag inte sådde och dom jag knäckte var hela döda inåt i. så jag skulle tror att impecta säljer döda frön redan (förvarat dom förlänge eller fått outvecklade).
alt kan du kolla på ebay
http://global.ebay.com/search?Query=Liriod...a+&Region=0om du hittar färska frön, hittar du färska så kommer dom nog gro ganska bra.