Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur stor kompost?
          Andreas A
          Inlägg 29-10-2010, 14:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 32 061

Hej,

Har några frågor kring storlek och funktion på varmkompost.

1. Finns det någon maxvolym för att få en kompost att fungera?
          2. Är djupet för en stor kompost (t. ex. 1m3/fack) viktigt eller fungerar 0,5m lika bra som 1m?

Tacksam för svar!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bolltistel
          Inlägg 31-10-2010, 13:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 31 920

Eftersom du skriver att du vill ha en varmkompost antar jag att du ämnar kompostera matavfall.

Beräkna storleken så att du inte behöver tömma komposten oftare än en gång per år. Man kan räkna med 10-20 liter hushållskompost per vecka för en familj. Vi är 6 personer och det blir ganska precis 20 liter per vecka. På ett år blir det cirka 1000 liter eller en kubikmeter, dvs en kub med alla sidor 1 meter långa. Materialet sjunker ihop något också under komposteringen, så för oss räcker en sådan hushållskompost med råge.

Jag har en "underkompost" där man trycker in det nya materialet underifrån. Det gör att jag kan ta (relativt) färdigkomposterat material från toppen och inte behöver gräva om komposten för att kunna ta kompostjord. I praktiken har jag iallafall grävt om den på våren för då får den en väldig fart i några veckor. Sen tömmer jag den (lämnar kvar det nyaste materialet bara) och sprider ut som gödning. Det går bra att sprida ut sådant som ännu inte är helt färdigkomposterat. Färska matrester skulle jag dock inte lägga ut pga råttor och andra djur. Efter att jag flyttat min kompost till ett mycket skuggigt och småfuktigt ställe så har jag inte haft några problem med att den torkar. Jag är inte säker på att man verkligen bör röra om i sin kompost så ofta, men det beror väl kanske på vilka djur man har i den. Maskarna bor i det mest komposterade materialet, och de trivs inte lika bra om man ständigt ändrar deras livsbetingelser genom att röra om. Jag antar att maskarna gör långa gångar som luftar materialet, samt drar runt material där inne efter eget kynne. I en underkompost så ska man i vilket fall inte röra om, men jag tror att det kan gälla generellt.

Vad gäller trädgårdskompost så tvivlar jag på att det är någon större poäng med att kompostera sådant material på ett särskilt ställe tills det blivit jord. Jag lägger numera ut färskt material i rabatter och land, då hamnar all näring där istället för att en stor del försvinner under komposteringen. Dessutom är det ett bra sätt att bekämpa fröogräs på. Man kan dock behöva en "depå" någonstans för material man inte vet var man ska lägga än. En vanlig trådkompost av kompostgaller tycker jag funkar i det läget. Eller en helt vanlig hög, om man inte bryr sig så mycket om hur det ser ut. Löv och barr är fantastiskt bra att hösttäcka runt rhododendron med så det materialet hamnar aldrig in någon depå hos mig.

--------------------
          Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Andreas A   Hur stor kompost?   29-10-2010, 14:23
          Bassam   Hej Det inte max volym, själv du kan bestämma vo...   29-10-2010, 16:27
          Fågelvägen   Jag tycker inte kompostens djup är avgörande, ifal...   29-10-2010, 17:06
          Andreas A   Ok, tack för svar. Fågelvägen, torkar materialet...   29-10-2010, 17:25
          Fågelvägen   Materialet kan torka också i en isolerad kompost. ...   29-10-2010, 19:37
          Andreas A   Nja, jag är lite nyfiken på den värme som bildas v...   29-10-2010, 20:07
          Gunilla T   Kalla komposter måste också luftas därför att mikr...   30-10-2010, 08:32
          Gunilla T   Vad gäller trädgårdskompost så tvivlar jag på att ...   31-10-2010, 16:04
          Aqvakul   Detdär har jag alltid undrat över, jag lämnar ocks...   31-10-2010, 16:14
          Gunilla T   Jag föreställer mig att näringsförlusterna blir mi...   31-10-2010, 16:35
          officinalis   Skillnaden kan vara att när det organiskt bundna n...   31-10-2010, 16:58
          Andreas A   Kan det inte vara så att den varmare miljön i en k...   31-10-2010, 17:15
          officinalis   Värmen är bra förstås. Vet inte om nedbrytningspro...   31-10-2010, 17:32
          Taraxacum   Här har jag inte mycket att komma med eg, men om m...   31-10-2010, 17:33
          Gunilla T   All nedbrytning av organiskt material ger kväveför...   31-10-2010, 17:38
          Andreas A   Förlåt, jag formulerade mig kasst. Förstår att väx...   31-10-2010, 18:10
          Bolltistel   Provodla två land: ett där du gödslar med färskt g...   31-10-2010, 20:59
          Bassam   Hej varm och kall kompost ger samma resultat men ...   01-11-2010, 00:18
          Fågelvägen   Andreas A Kolla med din kommun också, ifall du tän...   01-11-2010, 11:11
          Andreas A   Fågelvägen Är ganska säker på att man, i min kommu...   01-11-2010, 19:45
          officinalis   Andreas A, lite OT. Men kika upp maskkompostering....   01-11-2010, 19:51

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 08:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon