Hej! Vermiculit använder man för att hålla fukten ijorden.. alltså för att de inte ska torka ut för snabt.. Det finns nog lika många jordblandningar som det finns hoyasamlare.. vissa använder vermiculit, några perlite och andra använder leca kulor..man får testa dsig fram för att se vad som passar en själv bäst.. Jag själv använder en blandning av 2 delar jord. 1 del perlite och 1 del vitmossa (orchideemossa, spagnum mossa) Detta passar mig bäst iom att jag även använder vitmossan till rotning av sticklingarna..
Hoyor gillar inte allt för kompakt jord, det är därför man blandar upp den med lecakulor, vermiculit och perlite.. så att den blir "luftig" alla dessa tre tar även åt sig vatten och låter man den växa i lerkrukor som jag gör så är det väldigt lätt för uttorkning, därför vill man ha nått i jorden som suger åt sig vatten snabbt.. alltså så att vattnet inte bara rinner rätt igenom jorden...det är det jag använder vitmossan till.
Hoppas att det inte blev för rörigt nu och att du har nån form för användning av råden.
|