Här har jag inte mycket att komma med eg, men om man ytkomposterar genom att ständigt tillföra material, är det inte så att det övre, nyaste skiktet bromsar avdunstning av kväve lite? Att kvävet genast tas upp av växter i närheten låter som det starkaste argumentet för metoden.
Men Andreas A, du har många frågor och jag tycker de är intressanta. (Kompostnörd som jag är). Det finns många bra artiklar om kompost här på odla.nu. När jag vill läsa dem googlar jag: odla.nu kompost Varmkompost är vanligtvis en isolerad och skadedjurssäkrad behållare som används för kompostering av hushållsavfall. Olika kommuner har olika regler för kompostering av hushållsavfall. I en sådan kompost varvar man hushållsavfall med flis, löv eller dyligt. Man rör regelbundet om och vattnar vid behov. Det går bra att lägga i trädgårdsavfall i en sådan kompost. En trädgårdskompost är vad jag vet inte det man kallar för "varmkompost", men visst kan den bli ordentligt varm. Jag tröttnar inte på dina frågor, absolut inte, men en del av dem kanske du får bättre svar på genom att läsa på.
PS Jag tömde vår hushållskompost idag. Som vanligt la jag merparten av det övre skiktet (ca 50 liter) åt sidan, för att ha som start i den nya komposten. Tidigare om åren har jag öst resten i begagnade jordsäckar som sedan ställts på en undanskymd plats med en skyddande presenning över, för eftermogning. I år körde ut allt till odlingsbänkarna där jag krattade ut det med maskar och allt. Över det hela la jag sedan ett ca 1dm lager med löv och sedan ett tunnt lager med ruttet och fuktigt hö för att hindra att löven blåser iväg. Kanske hindrar täcket en viss kväveavdunstning, vet inte.
|