Wilmer nämnde visst i början av sin trevliga marsvinstråd att alla husdjur med anständighet måste ha en egen tråd här. Då måste vi ju ha en killitråd också!

Jag tycker att dessa fiskar är bland de vackraste som finns, men tyvärr är de inte så populära bland akvarister som de borde vara då de har rykte om sig att vara besvärliga. Betydligt överdrivet skulle jag vilja påstå, som så ofta handlar det mest om att veta hur man ska göra.
Som jag har nämnt i någon tråd förut delar man in killis i två stora grupper: växtlekare och årstidsfiskar. Växtlekarna leker förstås bland växter, där äggen utvecklas i vattnet och kläcks efter ett par veckor. Ett exempel på en växtlekare är denna Rivulus sp. aff. rubrolineatus från Peru.
Rivulus.jpg ( 301.06k )
Antal nedladdningar: 62Den andra stora gruppen, årstidsfiskar eller annuella, lever i naturen i små pölar som torkar ut under torrtiden. När vattnet börjar sjunka leker de och lägger massor av ägg i gyttjan. Sedan dör fiskarna, men äggen ligger torra i flera veckor eller månader (olika för olika arter) och kläcks när regnet kommer. Det efterliknar jag i akvarier genom att låta dem leka i torv, som jag sedan tar upp och torkar. Ett exempel på en årstidsfisk är denna Nothobranchius nubaensis från Östafrika.
Nothobranchius.jpg ( 275.96k )
Antal nedladdningar: 58
Redigerat av Olle A: 31-10-2010, 16:52