Hej!
Jag fick nyligen, efter att ha haft ett helt kalt studentrum,
en åtta-tio växter (se före- och efterbilder, mm). Allt var frid och fröjd tills för några veckor/månader sedan, då jag fick spinn.
Det började med att murgrönan fick en uttorkad lian - jag bör nämna att jag är relativt okunnig vad gäller växter och så, och tanken på att det skulle kunna vara orsakat av någon ohyra slog mig inte ens - så jag klippte bara bort lianen och tänkte inte mer på det. Men när mina "ärtor på snöre" gjorde
hara-kiri och jorden täcktes av ett vitt nät anade jag ugglor i mossen, och googlade fram att det måste vara spinn som orsakar denna mass-död.
Vid det här laget hade det spridit sig till de andra växterna, och jag tog till huskursråd som "spruta med starkt, varmt vatten på bladen", och "spraya med såpa". Sagt och gjort - jag gjorde't, och visst verkade växternas nedgång ha hämmats en aning, men då problemet kvarstod trots några veckors behandling, gjorde jag slag i saken, åkte till Weibulls och köpte en spray - Provado plus.
Så nu har jag kört min första duschning, och jag hoppas på bättring. Är det någon lärd som kan säga ifall det här räcker, eller om man måste vidta ytterligare åtgärder för att bli av med dem, en gång för alla? Jag undrar också om ni skulle kunna hjälpa mig att artbestämma de få växter som överlevde, och ev. hojta ifall ni ser något mysko? Är som sagt inte så bevandrad på växtfronten...
???Symptom: Bladen har börjat spricka, brunaktiga fläckar.
MurgrönaDen prunkade som få när den var ny, men sedan decimerade spinnet den till ett kalhygge. Ska jag hoppas att den börjar växa igen, eller är det bäst att börja om på ny kula?
???Den här växer fint, men jag har börjat märka några torkade blad i mitten. Är det spinn, ljusbrist, eller något annat?
PeperomiaFin liten växt, men bladen har börjat skrumpna en aning. Och så är det lite små svarta 'trådar' här och var - vadan detta?
"Hottentott"Den här har jag helt gett upp på nu, tänkte bara visa hur illa den blev.
Okej, det där blev ett långt inlägg! Hoppas på lite smarta synpunkter och råd från er kunniga - men jag är tacksam för all hjälp, egentligen.
/Axel