Medlem
Antal inlägg: 14
Medlem nr: 5 354
Äntligen har jag efter 8 år fått en riklig skörd av blå druvor, ca 8 kg, som jag fryst in o tänkt försöka göra vin - men det är svårt att hitta bra recept. Tacksam om ngn har provat göra o kan vidarebefordra tips!
Medlem
Antal inlägg: 63
Medlem nr: 312
Hej, jo visst är det en hel del jobb med vinproduktionen, men kul är det. Det går utmärkt att använda medlen från en snabbvinssats. Vad som behövs är jäsmedlet och jässtoppet. Klarningsmedel behövs normalt inte. Vinet blir klart och fint ändå. Att koka saft på druvorna tror jag inte är så bra. För att få färg och smak behövs tiden i baljan med de mosade druvorna. Det är bara att tvätta fötterna och skutta i baljan och trampa! Faktiskt trampas de allra finaste vinerna fortfarande i viss utsträckning. Man behöver inte vara rädd för denna procedur. Den är beprövad sedan årtusenden! Zilga-druvan har en speciell smak och vinet får också en speciell smak. Jag gör vin på Nordica-druvan, som också har speciell smak. För att neutralisera denna smak tillsätter jag en mindre mängd av körsbärsvin och rödbetsvin. Dessa tillsatser lyfter smaken enormt. För din del är det väl för sent att kunna köra igång körsbärsvin och rödbetsvin men till nästa år rekommenderar jag att du gör det. En variant är att göra ett vitt vin på Zilga-druvorna. Hur ett vitt vin blir på Zilga vet jag inte men vitt vin på den blå Nordica.druvan blir en riktig höjdare. För att göra ett vitt vin trampar man druvorna i en balja på samma sätt som för rödvin, men man silar ifrån saften omedelbart och tappar den i damejeannen och sätter till jästen omedelbart. Sedan fortsätter man som med rödvin.