Ett tag sedan jag skrev här, men läser då och då… Så här ser jag det: Kungen är ingen vanlig kändis, utan en person med makt, en stadschef. Det är inte vem som helst vi pratar om. Om man jämför med politiker – som också har makt – så har vi ju rätt stor insyn då de granskas i media. Men kungen & Co… Har kungen rätt till ett privatliv? Som medmänniska skulle jag säga ja. Som undersåte är jag mer tvekande. Då kungen hamnat där han hamnat är ju endast beroende av den privata sfären: Han avlades och föddes. Inga meritförteckningar där inte. Ja, och sedan använder ju kungen & Co just sin familjs privatliv i marknadsföringen till oss undersåtar. Det som hos andra är privata sammankomster används här – ja, förlovningar, bröllop, dop osv – som centrala företeelser och som också höjer intresset och engagemanget för kungahuset och monarkin. Andra privata, mer informella händelser, används ju också av kungahuset, exempelvis barn bakar pepparkakor, har sommarlov i trädgården vid ”fritidshuset” osv. Varumärket kungahuset stärks genom att kungahuset använder väl valda delar av privatlivet. Om vi ska tänka tanken att kungen (& Co) endast engagerade oss vad gäller den strikt professionella sfären – vad blev det kvar då? Ja, så när/om kungahuset verkligen stänger dörren till sitt privatliv, ja, det är precis då vi är ett steg närmare mot att avskaffa monarkin.
Boken – mest intressant tycker jag nu diskussionen som boken väckt. Får man granska kungen??? Kronprinsbröllopet – jodå, jag såg det. Blev rörd och tyckte det var vackert. Är inte ”fan” av monarkin, men har absolut inte något emot de människor som uppbär rollerna. Hur kungen mår nu? Nej, såklart inte roligt för honom som person, men jag tror inte att han behöver vara orolig för att "drevet går" för svenska journalister är alldeles försiktiga och lama vad gäller just kungahuset. MYCKET värre för andra utsatta för just drevet, som inte omges av samma försiktighet och inte har en tung slottsport att stänga när det blåser lite för hårt.
-
Redigerat av kasam: 04-11-2010, 19:51
--------------------
www.engronsida.blogspot.se
|