Lustigt att den här debatten började nu för jag har ett färskt exempel. jag stog uppe på en stege rest mot huset och höll på att spika fast en bräda. Då hör jag bjällerkatten, dvs en ganska nyhitkommen katt som utrustats med en bjällra i halsbandet. Den kommer i full galopp genom grinden, springer under stegen och stannar bakom en buske. Tittar sig omkring och fortsätter sen. Några sekunder senare uppenbarar sig en hund vid grinden och börjar nosa. Nu är det så att katten kan springa genom grindens stänger men det är för smalt för hundar.
När jag kommit ner från stegen har hunden försvunnit från grinden och jag går fram dit. En bit ner på gatan ser jag då matte med hund, hunden fortfarande lös. Uppenbarligen har hunden jagat katten och lika uppenbart har matte inte full kontroll över hunden. Det är inte bara kattägare som skall tas i örat. Visserligen är inte Labradorer speciellt farliga för människor men jag undrar vad som hänt om hunden varit snabbare?
Beträffande kattdomen så stämmer det ju så men samtidigt så håller man på med en översyn av kattens ställning i lagarna. Min åsikt känner väl dom flesta till, jag gillar katter inomhus. Utomhus är dom allt mellan orosmoment och katastrofer, särskilt för fågellivet. Stärk kattens ställning som sällskapsdjur men gör ägarna strikt skyldiga för allt som katten ställer till med. Observera att dom flesta fåglar är fridlysta.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|