Har tagit över en trädgård med en enorm trädgårdskompost. Den kompost som redan fanns där är väldigt fin, luktar godis, är mullig och trevlig. Jag tror att den förre ägaren blandade i en del köksavfall alternativt tömde sin varmkompost där i i bland för jag har bla hittat en del äggskal och något kycklingben.
Trädgården är stor och även om vi mest har gräsmatta och träd/buskar så blir det mycket trädgårdsavfall. Jag börjar misstänka att den nya hög som blivit i år inte alls har någon vidare sprutt. Kanske torkar den ut alldeles för mycket i och med att den är så pass öppen? Man kan väl knappt påstå att det ens är en behållare utan det är stenmur som bakre vägg, glesa brädor som ena gaveln och som främre vägg. Andra gaveln är helt öppen. I den änden ligger just nu den gamla färdiga komposten. Komposten är vid och grund, så där 70 cm hög men 2x4 m i fyrkant.
Bla bla bla... i alla fall så misstänker jag att avsaknaden av köksavfall i kombination med alltför luftig konstruktion kan göra att förmultningsprocessen blir lite långsam. Vad skulle kunna vara en bra latmansåtgärd? Någon typ av lock kanske? Jag har för mig att jag läst att man kan lägga på vanliga plasttrasmattor. Någon som testat det? Skapar man ett tvestjärtsparadis då? Vad använder ni som lock till era trädgårdskomposter?
|