Har tagit över en trädgård med en enorm trädgårdskompost. Den kompost som redan fanns där är väldigt fin, luktar godis, är mullig och trevlig. Jag tror att den förre ägaren blandade i en del köksavfall alternativt tömde sin varmkompost där i i bland för jag har bla hittat en del äggskal och något kycklingben.
Trädgården är stor och även om vi mest har gräsmatta och träd/buskar så blir det mycket trädgårdsavfall. Jag börjar misstänka att den nya hög som blivit i år inte alls har någon vidare sprutt. Kanske torkar den ut alldeles för mycket i och med att den är så pass öppen? Man kan väl knappt påstå att det ens är en behållare utan det är stenmur som bakre vägg, glesa brädor som ena gaveln och som främre vägg. Andra gaveln är helt öppen. I den änden ligger just nu den gamla färdiga komposten. Komposten är vid och grund, så där 70 cm hög men 2x4 m i fyrkant.
Bla bla bla... i alla fall så misstänker jag att avsaknaden av köksavfall i kombination med alltför luftig konstruktion kan göra att förmultningsprocessen blir lite långsam. Vad skulle kunna vara en bra latmansåtgärd? Någon typ av lock kanske? Jag har för mig att jag läst att man kan lägga på vanliga plasttrasmattor. Någon som testat det? Skapar man ett tvestjärtsparadis då? Vad använder ni som lock till era trädgårdskomposter?
Har för mig att man brukar rekommendera att en kompost ska vara runt meten bred... Du kanske kan dela upp din stora kompost med en mellanvägg så det blir två komposter som är 1x4 meter? Kan vara ganska smidigt om du behöver ösa om dem! En kompost under tak måste du antagligen hålla efter med vatten så den inte blir för torr och slutar att brinna.
Mvh
Fenja
Att dela upp på 2 fack som rekommenderas ovan brukar vara bra, då har man en aktiv del som man läggar på nytt material på och en vilande del. Ett lock kanske kan få den att vara aktiv under en större del av året, men jag har faktiskt aldrig sett någon som verkligen har lock på trädgårdskompost. Sommartid brukar det i alla fall aldrig bli alltför blött utan lock.
Terese på Ingarö
13-09-2004, 09:58
Två fack minst, håller med.
Om det blir torrt så kan man vattna. Om det blir för kolrikt (för mycket löv och torrt "ris" så får man lägga i färskt gräsklipp eller en näve (?) hönsgödsel.
Varmkomposten måste ju vara tät för skadedjur. Däremot kan man ju blanda ihop lite av den med trädgårdskomposten, när den är den är lite mer nedbruten, som "efterkompostering"
Håller själv på att fundera ut smarta lösningar på detdär...
(En varmkompost och tre fina 1x1m fack är lösningen just nu)
Jag har ganska många komposter i trädgården. Gillar att inte behöva släpa löv och rens så långt och att sedan inte behöva släpa kompostmull så långt när jag planterar på olika ställen.
Mina latmanssätt att sköta dem är att vattna och se till att då och då mata dem med trädgårdsrens, helst gräs.
Ett par öppna komposthögar har jag lagt plåt på, sådan som blev över vid en takrivning. Gör att komposterna inte helt lakas ur vid regn och att de håller sig fuktiga efter vattning.
En kompost lägger jag bara löv i. Jag vill inte att alla löv ska komposteras under ett år, för löv tycker jag är bra att blanda ut jorden med vid plantering. Gör att jorden håller sig levande, dvs luftig och fuktig och under nedbrytning, länge.
En ambitiös kompostlåda använder jag för matrester, den har två fack. Där rotar jag om lite mer och matar skiktvis så att den mår bra. Mullen blir fantastiskt frodig och bra.
Somliga år lägger jag hästgödsel i de öppna komposterna. Vattnar jag inte blir resultatet att hästkulorna är torra och intakta, men vattnar jag hjälper de till med nedbrytningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.