Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fikonstickling
          BigDaddy
          Inlägg 07-11-2010, 13:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Hej

Fick tag på 3st fikonsticklingar idag av en vän.
          2st var 6 nodder på varav 3st hamnade under vatten.
          Den 3e hade 8 nodder & 4st hamnade under vatten. Ska jag dela den längsta i 2 delar ist tycker ni?

De får stå i vatten nu under vintern, har ingen jord el plats för den delen på ett tag.
          Tror ni det kan funka?

Min erfarenhet hittills är att iaf jag är bättre på att få sticklingar att slå rot i vatten än i jord även om jag i jord lyckats med ett fikon & en citronstickling.
          Dock är det mkt bökigare med påse över & jämn fuktighet osv.
          Vatten är smidigare.
          Kkan få fler sticklingar så funkar inte detta kan jag testa ånyo om ett par månader & då kan jag ev sätta dem i jord.

Men frågan alltså, ska jag dela den ena i 2 delar?
          Ingen av dem har blad då plantan står ute ff & därmed tappat dem.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-11-2010, 14:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

fikon från grekland brukar vara smyrna typ oftast, dessa brukar också vara vinterkänsliga. så dom får man ta in på hösten innan det blir allt för många minus. jag tror nog den sticklingen från grekland kommer klara sig, även om man råkar bryta någon rot så kommer det nytt. och även nya blad.

ja det gör du nog rätt i att plantera om dom i vår, då har du ju gratis sol och värme ute. jag tänker själv göra så med några som jag tog sent och satt i vatten.

det skulle vara jätte kul att få sticklingar sen efter att du fått stora plantor, så du har så att du kan ta utan att dom blir ner stubbade, nedå jag bryr mig inte om namn jag har många okända också och dom är jag lika glada för som för dom med namn. vi kan byta om du vill, jag har på rotning just nu King (syn desert king), ett san pedrofikon. en härdig variant som tål kyla. neråt -16c -18c på invintrad ved.

Redigerat av flaxss: 07-11-2010, 14:49

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 02:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon