Jag fick lära mig det hemma och sen i skolan. Man fick inte säga du till äldre personer utan ni. Min egen mor niade sin mor och neg, det tyckte jag såg och kändes löjligt. Jag fick inte säga du till mormor, men det slant alltid och blev -- dö?du? Och hon tog inte illa vid sig när vi var ensamma.
Som ung sjuksköterske-elev fick vi niga till avd. sköterskan och tilltalet var "fröken + efternamn". Det var en gammal kvarleva från förr, och hon gick i pension, men hon påpekade alltod att hon hade finare utbildning för att hon hade gått i Sofia-skolan, eller vad det hette i stockholm. de hade ju en mössa som såg ut som kakunderlägg med svart band. En av mina patienter som jag hade hand om var adlig, h#n ville att vi skulle knacka på dörren innan vi kom in och det gick heta diskussioner kring detta, så jag tog mig an h#n och förklarade att det är inte av oartighet utan hänsyn till H#n att inte väcka med knackningar osv. Jag fick min vilja fram och instruerade personalen att låta bli att snacka sitt över huvud på h#n och att ta det lugnt, vi skulle ändå mista h#n rätt snart. .... Fuchsian .....
Redigerat av fuchsian: 07-11-2010, 20:54
|