Roligt att så många är intresserade av detta! Här kommer nu mina uppdateringar för potatisodlingarna i halm och tång 2009 och 2010:
Säsongen 2009 odlade jag fem potatisar i en tjock tångbank på stranden. Tyvärr var platsen för mörk, visade det sig, men det växte i alla fall. Och sen kom en storm och det extrema högvattnet som kom med stormen spolade bort odlingen. Attans.
Vis av erfarenheten odlade jag i år lite högre upp från stranden, men bara några meter, och i en solig klippskreva. Där var lite jord i botten där det växte lite gräs och örter, och där la jag fem potäter och öste på med tång från stranden, fyllde på med tång allteftersom blasten växte. Skördade i oktober: Det blev verkligen finfin potatis och stora blev de. Men det var så klart lite mer jobb att fylla på med tång från stranden än att (som året innan) bara stoppa ned dem i en befintlig tångbank.
Nä'r det gäller halmen: Det var ett ganska stort land, och jag fick plats med c:a 40 sättpotatis där. Detta var ett trädgårdsland, men med alldeles för lite jord. Jag kunde dock "plantera" sättpotatisen i jord, täcka dem med lite jord, men sedan vräkte jag alltså på med gammal halm, som legat ute under vintern och var blöt och fin, och börjat multna lite. Potatisen blev jättefin, och det blev väldigt mycket! Men i kanterna var det sämre, där hjälpte inte halmen lika mycket mot torka. Det här är i södra Bohuslän, så vi hade inte den svåra torka som på andra ställen i landet, men det var torrt periodvis, och kanterna av landet tog stryk av det. Den fina stora skörden i övrigt i landet tror jag helt berodde på att halmen gjorde att det blev en jämn fuktighet. Jag tror också det framför allt var pga fukten (och ev. lite pga sänkt ph-värde) som jag fick så lite skorv, något jag annars har stora problem med i mina potatisodlingar.
Slutsats: Både tång- och halmodling verkar toppen för potatis!
Redigerat av EKLO: 10-11-2010, 09:49
|