CITAT (Myosotis @ 10-11-2010, 12:56)

Det finns mycket att säga om fågelmatning men det är ändå ingen som lyssnar så jag orkar faktiskt inte upprepa allt en gång till just nu. Men 1000:-!!! Tänk om alla istället skänkte de pengarna till fågelskyddet, så mycket det kunde bli sammanlagt! Tänk om man kunde t.ex. köpa upp betesmark och se till att den hålls öppen för att rädda fågelarter som minskar dramatiskt.
Snälla ni som matar, tänk på god hygien och sluta mata så fort någon fågel ser dålig ut för att inte sjukdomar ska spridas.
Och försök förstå att matning kan försämra fåglarnas kondition.
Själv tänker jag mata lite grann
för min egen skull på en nivå som jag hoppas inte skadar fåglarna, men jag har inte börjat än.
Håller med på en hel del punkter.
-Håll rent för att minska smittspridning.
-Sluta mata om sjuka fåglar börjar dyka upp.
-mata inte onödigt länge eller sent/tidigt på säsongen för det gynnar inte överlevndasinstinkterna hos vilda djur att de blir invanda med foder.
Tyvärr så tror jag inte även om en del av pengarna gick till fågelskyddet att de ens på långa vägar skulle göra mer nytta än den hobbyutfodring som vanliga människor glädjer sig åt. Det skulle så fall vara om staten gick in med lite större belopp och en långsiktig plan.
CITAT (Huggorm @ 28-10-2010, 15:38)

När det gäller mat så har en del fåglar ett fantastiskt bra minne. De kan gömma tusen nötter på hösten till exempel, och sedan hitta allihop när de blir hungriga på vinter. Trots att det ligger snö på marken då. Är väll evolutionen som ordnat matminnet förstås. Att minnas hur dom blev matade förra vintern är nog hur lätt som helst.
Äsch det är väl inget jag kommer ihåg var både McDonalds, MAX, Pizzerian och Krogen finns plus en hel del andra matställen:-)