Sidor: 1, 2
Irene_L
Nu när det inte händer så mycket i trädgården är det så härligt med alla fåglar som kommer! Jag har faktiskt redan satt upp fågelhusbordet och börjat att mata dom med fågelmat och talgbollar! Direkt hittade fåglarna hit och det är så roligt!
Jag har allt samlat...fågelhusbordet står nära ett träd och hammockklätterställningen. I den har jag hängt talgbollar. Det har jag också gjort i okets krokar:

Fåglarna som jag hitills har sett är: talgoxar, blåmes, gråsparvar, pilfinkar och grönfinkar (kanske är det någon mer som jag inte vet namnet på).

Ja det är härligt med lite liv i trädgården!
Meriona
Ojoj så glada dina fåglar måste vara Irene! bravo.gif tummenupp.gif
Jag älskar verkligen ditt ok, men jag hade nog tagit in det över vintern för att bevara det länge länge. wub.gif wub.gif
Fast du gör säkert rätt i att använda det, det är bara jag som är sjåpig.
Motti
Oj så fint ni gjort Iren :)jo jag började mata mina fåglar för två veckor sedan med jordnötter och solrosfrön lite äpple då och då också,längre fram brukar jag slänga ut lite russin och talg kokosfettmm.
Huggorm
Jag hängde ut mataren igår, men fåglarna hittade den inte och nu är den översnöad
Bettis
Jag började mata för några veckor sedan och här är det fullt hus, men i stormen i natt flög jordnötshållaren iväg och allt åkte ut men det är bara att hälla i nytt och se glad ut (skatorna blev iaf väldigt glada). Men inte är det väl gråsparvar du har?? pilfinkar ser det ut som och är det några gråsparvar så var rädd om dom, gråsparvarna är väldigt sällsynta nu för tiden.
Inga från Närke
Har också matat fåglarna ca 2 veckor med solrosfrö. Det har redan gått åt ca halva 25 kg påsen för skatorna är ivriga ätare.
Äpplen har grannen i sin trädgård både i träden och på marken så björktrastarna äter för fullt och idag på eftermiddagen var det sidensvansarnas tur.
Har ungefär samma sorts fåglar hos mig som Irene än så länge. Ni ser ju bilder i tråden fåglar.
zaaritha
Satte upp fågelbordet i kväll!

Monarda
Full rulle på matningen här, som vanligt. Var till Granngården idag och hittade en ny grunka för jordnötterna. Gillar inte dom där anordningarna med stålnät, har fått för mig att näbbarna far illa av det.

[attachment=55775:PA230328.jpg]
kerstin z5-6
Jag med! Förutom redan nämnda har jag fullt med sidensvansar i min malushäck-de gillar frukterna,och domherrrar har jag också haft här i veckan.
Monarda
Själv har jag en oxbärshäck som brukar vara mycket välbesökt den här årstiden. Vad är det för sorts malus du har, Kerstin?
Bettis
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-10-2010, 13:59) *
Jag med! Förutom redan nämnda har jag fullt med sidensvansar i min malushäck-de gillar frukterna,och domherrrar har jag också haft här i veckan.

Jag vill också ha sidensvansar och domherrar -cry-.gif två år sedan hade jag sidensvansar wub.gif och för sådär en 5 år sedan kom det några domherrar wub.gif men det var sååååå länge sedan, vill ha hit dom igen yes.gif
Olle A
Domherrar hör jag ibland uppe i skogen, men nere vid min matplats har jag inte sett dem än. Sidensvansar har jag sett stora flockar av nere i Stenungsund, men inte här hemma. De kommer nog inte att vara kvar så länge utan fortsätta att dra runt, för det är mycket dåligt med rönnbär i år. Vid matplatsen har jag talgoxar, blåmesar, bofinkar, nötväckor och nötskrikor.

Olle
Irene_L
CITAT (Bettis @ 22-10-2010, 10:23) *
Jag började mata för några veckor sedan och här är det fullt hus, men i stormen i natt flög jordnötshållaren iväg och allt åkte ut men det är bara att hälla i nytt och se glad ut (skatorna blev iaf väldigt glada). Men inte är det väl gråsparvar du har?? pilfinkar ser det ut som och är det några gråsparvar så var rädd om dom, gråsparvarna är väldigt sällsynta nu för tiden.

Aha.. är gråsparvar sällsynta....då kanske det är pilfinkar jag har! Det är väl dom som ser ut som gråsparvar men har en brun fläck på kinden?
malcolm
Gråsparvhane
[attachment=55778:gr_sparv.bmp]

Gråsparvhona
[attachment=55779:normal_p...ink_grus.jpeg]

Edit. rättat bildtexter
aldo
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-10-2010, 13:59) *

Jag hade fullt av Sidensvansar i mitt vinteräppleträd idag yahoo.gif
Satt med kikaren .
Koltrastarna sitter i samma träd men det är bara skatorna som äter av min havregrynsblandning än så länge .
Olle A
Malcolm, bilden du visar som gråsparv är en gråsparvhane och den du visar som pilfink är en gråsparvhona. En pilfink är brun uppe på huvudet och har en svart kindfläck. Könen är lika. På Irenes bildkollage syns flera pilfinkar på bilden nere till höger.

Olle
Monarda
Och så här ser pilfinken ut när han smaskar frön från clematisen.

kerstin z5-6
[attachment=55782:malus_host_small_x.png]malus sargentii var toringo heter min häck, frukterna är bara nagelstora djupt röda.
Blommningen är mkt överdådig,den med smile.gif

malus4.jpg

Lokan
Oj vilken fin häck!! Den gick inte av för hackor! tummenupp.gif Hur hög blir den?
netha
Matar med solrosfrön och talgbollar sedan ett par veckor
kerstin z5-6
3,5 m hög ung och dryga 2 m bred i fullvuxet friväxande skick
Myosotis
.
malcolm
CITAT (Myosotis @ 24-10-2010, 10:41) *
Malcolm! Som Olle säger är det en gråsparvshona på din bild, ingen pilfink. Jag tycker du ska plocka bort den/skriva rätt text.

Bilderna kvar fast med rätt text nu.
Myosotis
tummenupp.gif
malcolm
Hängde upp min första talgboll i förrgår och idag skall jag fylla på fågelmataren med solrosfrö.
Malvia

Våra talgoxar ser ut som pingisbollar nu i formen. Bortskämda fän.

skogstroll
mmm hade ett helt gäng i en hassel i går som tittade uppfordrande på mig... de såg ut att vilja ha ost eller nåt... men de får vänta lite... rolleyes.gif
Monarda
CITAT (Malvia @ 25-10-2010, 10:57) *

Våra talgoxar ser ut som pingisbollar nu i formen. Bortskämda fän.

Mina oxar börjar också se rätt mulliga ut. giggle.gif

[attachment=55815:P5091071.jpg]
Huggorm
Men frågan är om allt är fett, eller om dom burrar upp sig i kylan?

Hur som helst har fåglarna slutligen upptäckt min matare. Bara talgoxar och blåmesar än så länge dock. I början var de väldigt skygga, men särskilt blåmesarna har tuffat till sig.
skogstroll
jag har massvis med nötväckor, de är tidigt ute och snokar efter godis smile.gif
Irene_L
Idag fick jag se en underbar fågelgäst! Det var en domherre kom som kom på besök! Vad glad jag blev att han hittat till mig igen!

Det blev tyvärr lite suddig bild.
Malvia

Så vackra! Hoppas det inte dröjer allför länge tills dom dyker upp hos oss
.
skogstroll
vad underbart, de ser man inte så ofta nuförtiden
Huggorm
Jag hade några domherrar uppe i en rönn i våras, och jag fattade först inte vad det var. Jag tyckte först det såg ut som om det växte äpplen i trädet, men sedan såg jag ju att det var domherrar som satt och åt övervintrade rönnbär rolleyes.gif

Jag hade ett par domherrar här hos mig här om dagen också, men dom flög vidare igen utan att smaka på solrosfröna. Dom är rätt sällsynta här omkring också.
gnon49
Undrar om fåglar har bra komihåg. Det tog inte lång stund, efter att jag lagt ut fågelmat, innan både svartmes o domherre var på plats. I början brukar det ju vara talgoxe, blåmes o nötskrika som är först, men i år kom även "skogs"-fåglarna samtidigt. Som vanligt är svartmesarna tuffast i gänget. skall bli roligt att se vem av svartmesarna som är modigast och äter ur handen. Får kanske bli lite kallare först.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 28-10-2010, 15:41) *
Undrar om fåglar har bra komihåg. Det tog inte lång stund, efter att jag lagt ut fågelmat, innan både svartmes o domherre var på plats. I början brukar det ju vara talgoxe, blåmes o nötskrika som är först, men i år kom även "skogs"-fåglarna samtidigt. Som vanligt är svartmesarna tuffast i gänget. skall bli roligt att se vem av svartmesarna som är modigast och äter ur handen. Får kanske bli lite kallare först.

När det gäller mat så har en del fåglar ett fantastiskt bra minne. De kan gömma tusen nötter på hösten till exempel, och sedan hitta allihop när de blir hungriga på vinter. Trots att det ligger snö på marken då. Är väll evolutionen som ordnat matminnet förstås. Att minnas hur dom blev matade förra vintern är nog hur lätt som helst.
omk
Här är det full rulle kring fågelbord och annat ! Alldeles speciellt idag, eftersom det snöat inatt.

Köpte fågelkäk (diverse frön, talgbollar och jordnötter) för 1000 spänn (!) för en knapp månad sen och jag befarar att det bara kommer att räcka, kanske 2-3 veckor till ...

MEN vad gör man inte för de små liven ?
Tänk att väga 10-20 gram, vara tvungen att hitta föda och äta all vaken tid och därtill VÅGA stanna kvar över vintern !
Vilka opportunister !! Man bara MÅSTE beundra dem !!
Laura
CITAT (omk @ 09-11-2010, 23:37) *
Här är det full rulle kring fågelbord och annat ! Alldeles speciellt idag, eftersom det snöat inatt.

Köpte fågelkäk (diverse frön, talgbollar och jordnötter) för 1000 spänn (!) för en knapp månad sen och jag befarar att det bara kommer att räcka, kanske 2-3 veckor till ...

MEN vad gör man inte för de små liven ?
Tänk att väga 10-20 gram, vara tvungen att hitta föda och äta all vaken tid och därtill VÅGA stanna kvar över vintern !
Vilka opportunister !! Man bara MÅSTE beundra dem !!

tummenupp.gif blomma.gif
Jag håller med.

Det är helt otroligt. Jag hade känt mig ganska egoistisk faktiskt om jag hade suttit inne med mina chips och vin och tittat ut på dessa små underverk om jag inte hade matat dem. Som det är får jag ångest om jag inte fyller på matarna tillräckligt snabbt blush.gif

Vi har mängder med koltrast, blåmes, talgoxe, nötväcka, pilfink och en och annan hackspett. Även gröngölingen har varit här några ggr fast han äter kryp på marken. Och det mest fantastisk såg jag mitt på gräsmattan på natten här om dagen - min första uggla! biggrin.gif Jag tror han jagade möss eller paddor.
Myosotis
CITAT (omk @ 09-11-2010, 23:37) *
Köpte fågelkäk (diverse frön, talgbollar och jordnötter) för 1000 spänn (!)

Det finns mycket att säga om fågelmatning men det är ändå ingen som lyssnar så jag orkar faktiskt inte upprepa allt en gång till just nu. Men 1000:-!!! Tänk om alla istället skänkte de pengarna till fågelskyddet, så mycket det kunde bli sammanlagt! Tänk om man kunde t.ex. köpa upp betesmark och se till att den hålls öppen för att rädda fågelarter som minskar dramatiskt. -cry-.gif
Snälla ni som matar, tänk på god hygien och sluta mata så fort någon fågel ser dålig ut för att inte sjukdomar ska spridas.
Och försök förstå att matning kan försämra fåglarnas kondition.
Själv tänker jag mata lite grann för min egen skull på en nivå som jag hoppas inte skadar fåglarna, men jag har inte börjat än.
theseraphim
CITAT (Myosotis @ 10-11-2010, 12:56) *
Det finns mycket att säga om fågelmatning men det är ändå ingen som lyssnar så jag orkar faktiskt inte upprepa allt en gång till just nu. Men 1000:-!!! Tänk om alla istället skänkte de pengarna till fågelskyddet, så mycket det kunde bli sammanlagt! Tänk om man kunde t.ex. köpa upp betesmark och se till att den hålls öppen för att rädda fågelarter som minskar dramatiskt. -cry-.gif
Snälla ni som matar, tänk på god hygien och sluta mata så fort någon fågel ser dålig ut för att inte sjukdomar ska spridas.
Själv tänker jag mata lite grann för min egen skull på en nivå som jag hoppas inte skadar fåglarna, men jag har inte börjat än.

Håller med på en hel del punkter.

-Håll rent för att minska smittspridning.
-Sluta mata om sjuka fåglar börjar dyka upp.
-mata inte onödigt länge eller sent/tidigt på säsongen för det gynnar inte överlevndasinstinkterna hos vilda djur att de blir invanda med foder.

Tyvärr så tror jag inte även om en del av pengarna gick till fågelskyddet att de ens på långa vägar skulle göra mer nytta än den hobbyutfodring som vanliga människor glädjer sig åt. Det skulle så fall vara om staten gick in med lite större belopp och en långsiktig plan.

CITAT (Huggorm @ 28-10-2010, 15:38) *
När det gäller mat så har en del fåglar ett fantastiskt bra minne. De kan gömma tusen nötter på hösten till exempel, och sedan hitta allihop när de blir hungriga på vinter. Trots att det ligger snö på marken då. Är väll evolutionen som ordnat matminnet förstås. Att minnas hur dom blev matade förra vintern är nog hur lätt som helst.

Äsch det är väl inget jag kommer ihåg var både McDonalds, MAX, Pizzerian och Krogen finns plus en hel del andra matställen:-)
Gunilla T
CITAT (Myosotis @ 10-11-2010, 12:56) *

Jo Myo, jag tänker ofta på det du har sagt om fågelmatning, jag vet vilken kunskap du har. Men jag har inte slutat mata, vill ha kvar fåglarna i trädgården under sommaren. De tar ju hand om alla skadeinsekter åt mig. wink.gif

Jag börjar matningen mycket senare, tänker såhär att smittospridningen kanske minskar när kylan väl kommit.

I går senast tänkte jag på dig när en liten fågel flög in i fönstret, tyvärr så händer det ibland. Den låg på marken med vingarna utslagna så jag flyttade den under en buske så inte rovfåglarna skulle ta den. Det var ingen av våra vanligare fåglar häromkring, den var så liten och näbben var lång men smal, nästan som en synål. Har inte sett en sådan förut..
Den klarade sig i alla fall när den fått piggna till lite.
Huggorm
Vilken av småfåglarna är det som äter majs? Jag fick en halv burk över och provade att ge fåglarna, och någon har ätit upp alltihop. Men jag har aldrig lyckats se vem det är?

För övrigt kan jag rekommendera jordnötskärnor i nätpåse, fåglarna älskar det och dom får slita lite för att få ut kärnorna genom maskorna. Skadar nog inte att de får jobba lite för maten, åtminstone medan det ännu är så milt väder
skogstroll
mina äter ost för glatta livet. Just nu är det nötväcka, blåmes och talgoxe. Häromdagen såg jag även ett gäng med nötskrikor som fladdrade runt huset smile.gif
Meriona
Är du säker på att det är fåglarna som ätit majsen, Huggorm? Kan det vara en liten mus, eller kommer de inte åt den platsen?
Wilmer
När talgoxarna satt och stirrade in uppfodrande genom fönstret satte vi upp fågelbord och annat. Nu är det full trafik, 20 kg är redan uppätna giggle.gif Vi hör också domherrarna i skogen men inte vid bordet. Kanske i år?
Huggorm
CITAT (Meriona @ 15-11-2010, 12:26) *
Är du säker på att det är fåglarna som ätit majsen, Huggorm? Kan det vara en liten mus, eller kommer de inte åt den platsen?

De lokala mössen har jag förhoppningsvis decimerat så grundligt att de kan räknas bort. Jag tror ändå det är någon fågel, särskilt som majsen försvann mitt på dagen. Men nog skulle mössen komma åt om de ville.
skogstroll
ni kan få låna katten min whistling.gif hon äter möss som östermalmare äter oxfilé
Bolltistel
CITAT (Wilmer @ 17-11-2010, 12:29) *
När talgoxarna satt och stirrade in uppfodrande genom fönstret satte vi upp fågelbord och annat. Nu är det full trafik, 20 kg är redan uppätna giggle.gif Vi hör också domherrarna i skogen men inte vid bordet. Kanske i år?

Ja, häromdagen när maten var slut var det en talgoxe som satte sig vid köksfönstret och stirrade på mig. Det var bara att gå ut och hälla i nya frön i mathuset.
Huggorm
Där jag växte upp nöjde sig fåglarna inte ens med att sitta och stirra, de knackade på rutan med näbben när det var dags att fylla på biggrin.gif
Chamomille
CITAT (Huggorm @ 19-11-2010, 10:18) *
Där jag växte upp nöjde sig fåglarna inte ens med att sitta och stirra, de knackade på rutan med näbben när det var dags att fylla på biggrin.gif

Hi, Det har hänt mig också i förra huset. De började på sovrumsfönstret, följde efter till badrummet och sen till köksfönstret. biggrin.gif

Började själv häromdagen med solrosfrön. Köpte igår en säck jordnötter och en hink talgbollar, så nu är det full fart här. Flera röda bollar sitter i äppelträdet nu... smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon