CITAT (Myosotis @ 10-11-2010, 12:56)

Det finns mycket att säga om fågelmatning men det är ändå ingen som lyssnar så jag orkar faktiskt inte upprepa allt en gång till just nu. Men 1000:-!!! Tänk om alla istället skänkte de pengarna till fågelskyddet, så mycket det kunde bli sammanlagt! Tänk om man kunde t.ex. köpa upp betesmark och se till att den hålls öppen för att rädda fågelarter som minskar dramatiskt.
Snälla ni som matar, tänk på god hygien och sluta mata så fort någon fågel ser dålig ut för att inte sjukdomar ska spridas.
Och försök förstå att matning kan försämra fåglarnas kondition.
Själv tänker jag mata lite grann
för min egen skull på en nivå som jag hoppas inte skadar fåglarna, men jag har inte börjat än.
Jo Myo, jag tänker ofta på det du har sagt om fågelmatning, jag vet vilken kunskap du har. Men jag har inte slutat mata, vill ha kvar fåglarna i trädgården under sommaren. De tar ju hand om alla skadeinsekter åt mig.
Jag börjar matningen mycket senare, tänker såhär att smittospridningen kanske minskar när kylan väl kommit.
I går senast tänkte jag på dig när en liten fågel flög in i fönstret, tyvärr så händer det ibland. Den låg på marken med vingarna utslagna så jag flyttade den under en buske så inte rovfåglarna skulle ta den. Det var ingen av våra vanligare fåglar häromkring, den var så liten och näbben var lång men smal, nästan som en synål. Har inte sett en sådan förut..
Den klarade sig i alla fall när den fått piggna till lite.