CITAT (Red Top @ 10-11-2010, 16:53)

"Läkare med gränser" startades, om jag förstått det hela rätt, av Åsa Kadowaki, psykiater och KBT-terapeut. Hon har gett ut boken: 'SVENSK SJUKVÅRD TILL VANVETT'
Där hon enligt beskrivningen på Psykologinsats's hemsida
.... tar ett KBT-perspektiv på sjukvården och argumenterar i den här boken för att läkarna ska återta sin auktoritet och våga göra medicinska bedömningar, som kanske inte alltid faller patienten på läppen. Hon argumentera också för att patienterna ska återta initiativet och försöka lösa livets olika ekonomiska, arbetslöshets och familjeproblem på ett aktivt sätt och inte passivt förlita sig på, att sjukvården ska skydda dem för påfrestningar och lindra de plågor som livet normalt utsätter oss alla för.
Åsa Kadowaki är psykiater och KBT-terapeut. Hon har varit verksam inom psykiatrin, inom ett privat psykologföretag som konsult till vårdcentralsläkare och är även ansvarsläkare vid försäkringskassan och har i sin verksamhet sett otaliga exempel hur patienter blivit sjukskrivna där sjukskrivning har varit direkt sjukdomsalstrande och skadligt.
Det handlar alltså framförallt om själsliga åkommor.
Har själv, tack och lov, aldrig behövt söka vård inom den sektorn, utan har endast erfarenhet av mer lekamliga sjukdomar och behandling av dessa.
Aldrig har jag träffat på någon läkare(jag har träffat många)som har tyckt synd om mig. De har alla varit helt inriktade på att få mig frisk, så snart som möjligt, med hjälp av olika behandlingsformer.
Fotnot: KBT-Kognitiv beteendeterapi, är en psykoterapiform som koncentrerar sig på att belysa hur en patients mer eller mindre omedvetna beteende påverkar dennes tankar och känslor. Terapiformen började användas under 60-talet och är numera den terapiform Socialstyrelsen pratar sig mest varm för.
Tack Red Top för den informationen! Kände du till detta tidigare eller har du tagit reda på det nu?
Jag började också ana att det framförallt gällde själsliga åkommor. Vad det i sin tur innefattar kan man dock diskutera. Det är ju mycket som påverkar den psykiska hälsan men vad som är hönan och ägget är ju inte helt solklart. Många med värk och annat har blivit avfärdade med att det är psykiskt. Jag anser inte heller att utbrändhet är en psykisk åkomma även om det påverkar den psykiska orken. Även värk och annan fysisk ohälsa kan ju göra att den psykiska kapaciteten sjunker avsevärt.
Det konstiga är att i medlemslistan finns alla möjliga sorters läkare.
http://www.lakaremedgranser.org/vi-aer-med
Redigerat av Christa: 10-11-2010, 17:37