CITAT (Christa @ 10-11-2010, 19:55)

Nej alla tänker inte likadant men det kan ända vara intressant att få lite inside information. KRT skrev en sak i en annan tråd om att läkare klassifiserade patienter i olika sorter. Kanske inte helt rätt uttryckt från min sida så jag skall försöka hitta det igen.
Framförallt skulle jag vilja veta hur de tänker när det gäller alla de patienter som fått veta vad de inte har men inte vad hälsoproblemen beror på. Det är olika hur mycket jobb de lägger ner innan de ger upp. Det skulle vara intressant att veta hur de tänker när de inte gjort speciellt mycket och ändå säger att patienten är färdigutredd.
Det skulle också vara intressant att veta om de lägger ihop de olika saker som patienten sökt för eller om de tittar på varje sak för sig. Det sägs ju att i Sverige ser man patienterna som en massa olika delar medan man i en del andra länder ser människor som en helhet.
Varför skriver man ut läkemedel mot sympomen istället för att identifiera orsaken? Är det tidsbrist eller kunskapsbrist eller beror det på deras utbildning? Påverkas läkarutbildningen av läkemedelsbolagen?
Att gå till doktorn med förutfattad mening att h*n i princip är inkompet och bara vill döva symptomen ... rekommenderas inte.
Inte heller att komma till doktorn och ha en färdig diagnos ... säga att jag är med i den o den patientföreningen och vet att jag har den sjukdomen ... eller ... jag har läst på nätet och sett att jag nog lider brist på den o den vitaminen/mineralen osv osv.
( att någon i vårt land lider av vitamin/mineralbrist är oerhört ovanligt/unikt)Så klart ser doktorn till hela sjukdomshistorian ... vad du haft för bekymmer tidigare och vilka mediciner du fått.
Många gånger kan det handla om hypokondriker och då är det viktigt att ha grepp om helheten.
Inte alltid hittar man roten till det onda och då gäller att man lindrar symptomen.
Tror inte alls att det handlar om vare sig tidsbrist eller kunskapsbrist hos doktorn ... bara att man helt enkelt inte vet vad orsaken är ... man har idag inte svar på alla frågor ... vare sig det gäller människokroppen eller annat.
Läkare blir man efter lång utbildning och praktik ... dessutom förkovrar man sig hela tiden ... tar del av och lär sig nytt hela tiden.