CITAT (Huggorm @ 12-11-2010, 11:30)

80% av 26500kr är ju 21200kr. Kan man verkligen få bidrag från någon trygghetsstiftelse om man ändå har såpass bra inkomst? Eller var du ironisk?
Nej tyvärr var jag inte ironisk.

Det är klart att 21200 kr/månad i sig inte är så hemskt. Men lägg till att jag är arbetslös, vi båda har stora csn-skulder, och fasta utgifter varje månad på 13000 kr (i och med att vi varje månad sätter av pengar till sånt som måste betalas en gång per år eller ännu mer sällan, som nya däck till bilen, försäkringar och sånt)... Ändå lever vi inte extravagant på något vis, har en matkostnad per månad på 3500 kr ungefär, vi äter aldrig ute, vi far inte runt och reser osv. Men bara hyran här på 8000 kr/månad.

När vi flyttade hit var jag student, och tillsammans kunde vi utan problem hantera kostnaderna. Precis som vi hade räknat ut så klarar vi oss även helt okej nu när jag blivit arbetslös (även om marginalerna inte är så stora!), och eftersom jag söker jobb som en tok (och nu verkar ha fått jobb som personlig assistent, tack och lov) så har vi inte behövt oroa oss alltför mycket. Men om han skulle bli sjukskriven och bara skulle få in 21200 brutto, dvs typ 14000 efter skatt! Det går ju inte!

Hoppas hoppas att mitt jobb kommer igång fort som fasiken och att det funkar (ni som har läst min arbetsbekymmer-tråd kanske vet att jag är lite orolig för det hela). Tyvärr verkar det som om jag nog bara får deltid de första månaderna...

Så det blir på håret...
Så Huggorm, man kan inte säga rakt av att 21200 kr är en bra inkomst. Det är inte helt omöjligt att det gör att vi måste flytta till någon liten lägenhet utan trädgård, mitt i asfaltsdjungeln. Och att min älskling skulle lägga det på sig själv, att vi förlorar vårt älskade hem, vår älskade trädgård... nej usch, nu börjar jag nästan gråta...
kan tillägga att vi går och längtar efter barn... vilket också blir en kostnad...