CITAT (sarhe1 @ 13-11-2010, 08:29)

Hej och tack för svar!
Jag förstår tanken om att minska ner antalet sorter, så långt hade jag tänkt själv ;-) Dock undrar jag, varför föreslår du Kerstin en perennrabatt? Är det enklare att sköta eller? Har förstått att somliga har speciell rabatt för ettåriga växter, men inte riktigt varför? Ni menar alltså att man driver upp alla perenner i krukor för att sedan plantera ut? Eller är det en fördel att köpa somliga redan uppväxta?
Kan ni rekommendera någon fin grå/silvrig "bindaihop"växt?
@Kerstin: tittade i ditt album - vilken fantastisk blå bergsvallmo du har! Färgen känns nästan overklig!
Är man inte van vid att driva upp perenner från fröer och vill ha ett snabbare och garanterat bra resultat så bör man överväga att köpa från plantskola och fokusera frösådden i början på lättare ettåriga plantor om inte annat i undervisningsyfte.
Silverarv är en bra o tålig gammal marktäckare,Cerástium tomentósum heter den på latin och den växer snabbt och går utmärkt att dela på eftersom.
Man kan driva upp perenner från fröer eller sticklingar i krukor och låta de bli lite kraftigare innan utplantering och detta är för att garantera ett bättre slutresultat då många fröer kräver en hel del för att växa bra från fröstadiet.
Glöm inte heller bort färgkordinationen när du planterar då allt för många färger kan göra att man tappar fokus.