lammöra Big ears har inga eller få blommor/Vissa gillar blommorna, jag är bara ute efter bladen),sandmalört är en fin marktäckare. Fördelen med en perennrabatt är förstås att de återkommer år från år, växer samman så ogräsrensningen minskar.kan blomma från maj till oktober med bra sammansättning av perenner I början kan man köpa en del innan man kommit på hur man sår dem själv.Många perenner kan delas efter några år så man får många plantor av enTre plantor planterade i en triangel ger ett bättre intryck på lite avstånd än bara en enda.(eller 5 eller 7) Anueller ettåringar måste sås vart år förstås,de har ofta starka färger medan perennerna ofta har en mildare färgskala.Allt är förstås en smaksak och i din trädgård ska du göra som DU vill:) En anuell rabatt är också lättskött, man sår i byttor planterar ut och låter allt växa ihop och blomma .På hösten vändar man ner alla plantor i jorden o börjar om igen nästa vår.
Bergvallmon -meconopsis tillhör kanske inte de allra enklaste att så men är på intet sätt omöjliga heller. Frö till ett försök finns här, påminn mej i jan-feb då jag ska så mina egna.
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|