Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Åtrskapa 1950-60-talsträdgård, Vilka blommande perenner ska jag välja?
          Kali69
          Inlägg 13-11-2010, 19:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 35 029

Jag och min familj äger ett egnahemshus färdigbyggt år 1961. Trädgården domineras av två enooorma tujor, två lika enooorma schersminer, en midsommarros och en stor ek. Härtill finns en rabatt med bondpioner och en med doftpioner. Några egentliga övriga rabatter med perenner finns inte, endast en gammal oduglig kaprifol vid verandan och en ickefungerande springbrunn med oskött rabatt där det växer bl.a. iris, ormöga och olika liljor. Tidigare har det funnits en rosenrabatt och en klematis av någon sort vid ena husknuten.

Jag skulle gärna återskapa, eller rättare sagt vidareutveckla, trädgården i tidstypisk anda, men känner inte riktigt till vilka perenner, främst blommande sådana, som var populära på 50-60-talen. Jag har försökt leta tips på internet, men det är skralt om dem, eller så är jag bara dålig på att söka. Jag önskar mer blomsterprakt blomma.gif ! Det jag vet är att barrväxter var i ropet, men dessa undviker jag gärna till varje pris. Tomten är relativt skuggig, men vi ska försöka råda bot på det genom att snarast ta ner en stor lönn. Det borde öppna upp en del för solen nästa sommar.

Kan någon av er mer vetande än mig komma med fina blommande tips i retro-anda? Tack på förhand!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fågelvägen
          Inlägg 14-11-2010, 11:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Försök hitta boken Bevara & sköta en gammal trädgård
          av Christina Ilminge. I den finns säkert allt du behöver veta.
          En nackdel med de typiska 60-talsträdgårdarna: de dominerande barrväxterna gör att allt ser ganska lika ut oberoende av årstid. Jag tror perenner verkligen behövs för att skapa variation.

Så hoppas jag att du tänker några gånger till på lönnen du vill fälla. Stora vackra träd kan man inte återställa när man väl gjort sig av med dem! Lönnar ger så vacker skugga, speciellt om man kan ha sin hängmatta under dem.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 10:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon