CITAT (batski @ 08-11-2010, 19:59)

flaxss:
Tack så mycket för palmlistan!

Är Howea belmoreana lika tålig och lättskött som H. forsteriana? Livistona rotundifolia är riktigt fina men jag trodde de var lite svårare. Phoenix roebelenii kräver en del utrymme va? Hade en Phoenix canarensis en gång i tiden och den blev så stor att jag till slut fick donera den till Trädgårdsföreningen i Gbg. Men grymt tålig och lätt skött var den. Caryota-palmer har jag faktiskt aldrig fastnat för. Tycker de har lite för stora blad för att hållas inomhus.
Ja alla Howea arter är tåliga mot det mesta, problem är spinn dock men det har alla palmer samma benägenhet att få. men trivs dom bra och man sköter dom får dom sällan ohyra.
Livistona är enkla, tycker jag. kan vara känslig mot torrluft men det är just dom bladen som är på plantan när man köpte den som kan bli fula, dom nya bladen vänjer sig vid den nya miljön och blir utan skador. så har det blivit hos mig.
Findadelpalm växer som kanariepalm det som är bra med den är dock att den har mjuka och kortare blad än kanariepalm. vilket gör att den får plats lättare inne, plus köper du en liten planta tar det nog en 10-20år innan den växer ur ett normalstort rum. min egen har en stam på ca 80-100cm totalt höjd utan kruka ca 180-185cm med kruka ca 200cm. och den tycker jag inte känns än så stor, står i ett hörn. min kanariepalm däremot börjar bli jobbig att ha inne, så den har jag i år bundit upp så att man inte får ögon ut stuckna dom nya bladen dunsar i taket.
gillar du phoenix palmer så kan jag verkligen rekommendera findadelpalm, men köp såfall en liten planta.
kom på en annan palm som också tål det mesta och det är
Rhapis humilis - Liten buskpalm och Rhapis excelsa - Buskpalm, vet inte om du haft dom innan ? men dom växer också sakta och tål ja allt, trivs dock bäst i öst-väst-norr läge. lite svalka på vintern kan vara bra men inget tvunget sköts som bergspalm men blir större.