CITAT (Gunilla T @ 16-11-2010, 10:42)

Kanske....eller inte...inom jordbrukssektorn strävar några få globala producenter efter kontroll över all världens utsäde.
Makt över matproduktionen överstiger vida den makt någon kan få på politisk väg.
Förvisso att vissa gärna eftersträvar det men det här beslutet innebär inte på långa vägar att någon får det. Men precis som jag nämnde tidigare så haglar kommentarer om statliga konspirationer och överstatlighet så fort någons hobby angrips.
CITAT (sqrulan @ 16-11-2010, 10:40)

Fröerna finns ju i en fröbank nånstans i "sibirien" inget tar slut men jag förstår dom som odlar för att få en inkomst!
Har inte dom en egen "fröpåse" att plocka ur? Hur sårbara är vi?
Alla fröer sparas och så vidare och det beslut som nu träder i kraft ändrar inte på det så alla sorter kommer att lagras i fröbanker/genbanker även i framtiden utan det här gäller bara försäljning av fröer. Med tanke på hur mycket det kan kosta att få fram nya sorter så kan jag till viss del förstå de som vill "skydda" sina varor. Förvisso så betalar de flesta producenter redan idag avgifter och "royalties" på många odlingsvaror som tex blommor. Man får ju tex inte fritt föröka och sälja blommor i dagsläget om sorten är skyddad för då är det ju piratkopiering på botanisk nivå.