Att en del har städmani i trädgården är nog inte så mycket att göra åt. Om dina löv blåser över till din grannes trädgård, så kanske det är bättre för grannsämjans skull att lägga nådot över, t.ex klippta perenner eller ett tunnt lager markmull, så löven hålls på plats.
Själv går jag ut både på gatan och allmänningen och rafsar ihop lite extra löv som läggs i kompost eller under buskar. Från gräsmattan drar jag bort "det värsta" in i häcken, eller så kör jag över med gräsklipparen. Hinner jag så rensar jag ogräs på hösten. Maskrosor brukar vara lätta att få upp ur lerjord på hösten när jorden är fuktig. Det har man igen på våren. De flesta perenner får stå kvar till våren. Hos mig lönar det sig bättre att ägna tid åt ogräs. Döda perenner är lätta att rafsa bort på våren. Det har också hänt att jag tiggt häckklipp av grannar, som sedan hamnat i min kompost. Jag har faktiskt allvarligt funderat över om jag inte skulle ta och prata med grannar som lastar trädgårdsavfall i sopsäckar, för att be om att få ta hand om det i stället för att de kör det till sopstationen.
Redigerat av Taraxacum: 16-11-2010, 23:31
|