Söttok06
Det råder olika åsikter om hur man ska sköta rabatterna på gården. Jag tycker att man ska lägga på tunnt lövtäcke på hösten så drar maskarna ner det i jorden till nästa år. Att man inte ska städa och klippa ner så mycket på hösten heller. Det kan man göra på våren.
Grannen anser att om jag lägger på löv så blåser de bara omkring och hamnar på gräsmatten eller på asfalten. Sen städar hon alltid rabatterna nog och rycker av löven på de buskar som är för att det inte ska hamna ner på gräsmattan omkring. Hon anser vidare att det räcker att förbättra jorden genom att luckra ner till ca 20 cm och sen lägga på Planteringsjord.

Har själv märkt att dessa rabatter helt saknar maskar. Antar att det beror på att jorden inte innehåller så mycket mullämnen.
Bassam
Hej

Maskar behöver mullämnen fukt och luft så du kan försätta lägga löv över marken plus gräsklipp så maskar kan få vad som behöver för att blir många.

H:Bassam
Solstorm
Kammar hon gräsmattan också?

Jag brukar inte kratta några löv till rabatterna men de som blåser dit och hamnar där får ligga kvar till våren. Lägger man ett stort täcke så finns ju risken att de blåser omkring beroende på vindarna går. Om man vill ha riktigt mycket löv som ligger på ett ställe så får man nog lägga någon tyngd på, en bräda eller så för att hålla det på plats.
Aqvakul
Jag brukar också lägga ett tunnare lager med löv i rabatterna. För att hålla dem på plats så bryter jag ner längre perenner och strör lite jord över. Jag har mager sandjord och behöver allt mulltillskott jag kan få.. Eklöen hanar under roddisarna. Grovräfsar gräsmattan, resten tar maskarna hand om...
theseraphim
CITAT (Söttok06 @ 12-11-2010, 22:12) *
Det råder olika åsikter om hur man ska sköta rabatterna på gården. Jag tycker att man ska lägga på tunnt lövtäcke på hösten så drar maskarna ner det i jorden till nästa år. Att man inte ska städa och klippa ner så mycket på hösten heller. Det kan man göra på våren.
Grannen anser att om jag lägger på löv så blåser de bara omkring och hamnar på gräsmatten eller på asfalten. Sen städar hon alltid rabatterna nog och rycker av löven på de buskar som är för att det inte ska hamna ner på gräsmattan omkring. Hon anser vidare att det räcker att förbättra jorden genom att luckra ner till ca 20 cm och sen lägga på Planteringsjord.

Har själv märkt att dessa rabatter helt saknar maskar. Antar att det beror på att jorden inte innehåller så mycket mullämnen.

Hej Söttok06

Du gör helt rätt när du krattar upp löv i rabtatten, genom det du gör tillför du ett levande komposterbart material till din levande jord vilket innebär att när förmultning sker så bildas det som man säger humus. Sedan är det ju så att löv är en utmärkt naturlig form av isolering(fråga igelkottarna)som skyddar mot kyla plus att det bildas värme av nedbrytningsprocessen plus lägg då på att det blr en naturlig jordförbättrare och gödning.
Klippa perenner på hösten...varför?
Finns överlag ingen som helst fördel med att göra detta även vad en del böcker säger utan jag kan med gott samvete säga tvärtom. Har man färska snittytor och det blir kallt o blött så ökar riskerna att plantan ruttnar under vintern. Klipp tidigt på våren istället eller kanske senvintern om man känner sig trygg i väderprognoserna.
Hoppas mina svar ger något form av rättelse plus en sak till, har du mycket löv i gräsmattan och du har redan täckt rabatterna? Kör över det med gräsklipparn och du har gratis gödning till gräsmattan.
blomkronan
Att höststäda så det blir helt kalt... det envisas mina grannar oxå med att göra! Varje år på den gemensamma höststädningsdagen, ska alla blad bort. Det hyrs in två stora containers. Det hade räckt med en om vi istället haka sönder löven med gräsklipparen, vi har en åk-klippare, så det skulle inte vara så svårt!! kollar man på hur skogen gör... där är det ingen som städar flirting.gif Det är naturensgång att låta bladen skydda och förmultna.

Jag lägger skydd på mina rabatter och grannen tycker som din... det blåser omkring säger hon giggle.gif Men dom fryser fast, och till våren har det förmultnad rätt så mycket.
kerstin z5-6
Du gör helt rätt, allt bortkört avfall som kunda ha blivit jord...vad tror de planteringsjorden de köper kommer ifrån ? smile.gif
Bolltistel
Och jag *hämtar* tallbarr och löv från den närliggande skogen och lägger i mina rabatter. Tänk så olika det kan vara.
Bolltistel
Dessutom ignorerar jag fullständigt alla löv som ligger på gräsmattan. Lagom till våren finns inga av löven kvar. De enda löv jag måste ta bort för hand är de som blåst in till husgavlarna, där jag har ett område fyllt med singel just för att inget ska växa eller bo precis intill huset.
Peztis
Suck, denna städmani!

Så som jag har förstått det så ska man helst låta alla perenner vara och helst lägga ett lager löv över rabatter, trädgårdsland och under buskar så att maskarna kan hjälpa till och göra jorden bra.
Om man är orolig för att löven ska flyga omkring så kan man ju lägga ris över allting.

När det sedan framåt april-maj (beroende på var man bor) är dags att se hur det går och städa upp lite så är det ju bara att ta bort det som inte har förmultnat eller ännu hellre vända ned det i jorden. Perennerna klipps ned och läggs i komposten (eller klipps i småbitar ovanpå jorden). Jorden har då fått lite bättre struktur och man behöver inte köra dit en massa dyr jord på påse...

Om man inte har ofantliga mängder, varför köra bort löv och annat? Varför inte anlägga en allmänn kompost där sedan alla kan hämta fin jordförbättring?
pleximaster
Jag klipper ner perenner och städar rabbaterna, en efter en när jag har tid och vädret tillåter under hösten. Täcker med bark löv och kompost från föregående sesång. Att jag gör detta under hösten är för att då finns det lite tid. Här nere i söder brukar allt explodera på våren och då är det så mycket som ska hinnas med på en två veckor om man inte ska skada allt som spirar. Dessutom. Är det många ogräs som fortfarande växer här nere, medan de flesta perenner tar en paus. Låter man ogräsen vara så är de monster i mars.

Mvh plexi
Bassam
Hej

Ogräsen gömmer under sig nya generationen till singlar svamp och insekter.

H:Bassam

Taraxacum
Att en del har städmani i trädgården är nog inte så mycket att göra åt. Om dina löv blåser över till din grannes trädgård, så kanske det är bättre för grannsämjans skull att lägga nådot över, t.ex klippta perenner eller ett tunnt lager markmull, så löven hålls på plats.

Själv går jag ut både på gatan och allmänningen och rafsar ihop lite extra löv som läggs i kompost eller under buskar. Från gräsmattan drar jag bort "det värsta" in i häcken, eller så kör jag över med gräsklipparen. Hinner jag så rensar jag ogräs på hösten. Maskrosor brukar vara lätta att få upp ur lerjord på hösten när jorden är fuktig. Det har man igen på våren. De flesta perenner får stå kvar till våren. Hos mig lönar det sig bättre att ägna tid åt ogräs. Döda perenner är lätta att rafsa bort på våren. Det har också hänt att jag tiggt häckklipp av grannar, som sedan hamnat i min kompost. Jag har faktiskt allvarligt funderat över om jag inte skulle ta och prata med grannar som lastar trädgårdsavfall i sopsäckar, för att be om att få ta hand om det i stället för att de kör det till sopstationen.
smuleborg
Vi låter löven ligga kvar i rabatter, och räfsar över lite till från gräsmattan där det behövs. Sedan slarvräfsar vi gräsytorna; använder det mesta till täckning av trädgårdslandet, resten (det blir inte så mycket "över") går till "kompost". Maskarna är en viktig medarbetare i trädgården.

Ibland klipper vi ner löven innan vi lägger dem i trädgårdslandet, ibland inte. Med tanke på att klipparen är bensindriven kanske det är en bättre idé att låta naturen ha sin gång...

smuleborg
Ja, om grannarna klagar över kringblåsande löv (ack ja, säger jag som bor mitt i skogen, lätt att säga då): Om du har ett fåtal rabatter kan du kanske lägga över hönsnät som skydd (och "vika" ner perennerna under det). Jag tänker spontant på Enköping, parkerna. Löven ligger kvar, fjolårets perenner klipps ner på våren och ger näringstillförsel. Det sägs att det är den enda näring/jordförbättring som tillförs. Och det växer så det knakar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon