första känslan jag får, frågan är hur länge den ev stått blommande i affären..... ? Men jag har varit med om rätt liknande historia som din. Naggade i kanten vet jag inte nåt om, kan kanske skadats ? de blad som spricker i mitten har jag läst kan ha vattnats ojämt eller för lite. När den blommat över så gulnar ju ytterspetsen, helt naturligt, som sen blir brun, då kan du ta bort den när den torkat helt eller vänta tills hela stjälken är brun och torr. Vad brudorkideerna är känsliga för tror jag är kylan, en papperskasse tror jag inte räcker alls, Sånt där mjukt omslagspapper t om som ligger i lager sa en gång en florist att de inte höll kylan alls borta, när jag en jul jag köpte en orkidee, så hon tog lager av tidningspapper. Jag slog in en brukdorkidee i massor av lager av tidningspapper själv för 2 veckor sen, hade den liggande i bilen på en tunn jacka i timmar, en del av blommorna såg vissna. De verkar som om blommorna är mycket tunna är de skörare för ny omställning, din har ju flyttats omkring lite sen affären, först till din mamma och hos dig på flera ställen. Den ska i min mening absolut stå i fönstret, bara 25 cm in i rummet tror jag den missar de ljus den behöver om du inte har belysning det vill säga. Inne på www.myorchids.se under länken problem finns en bild på en vit orkidee, har fått sådana liknande fläckar som först blev gröna, sen mörkare, rev bort alla dessa blommor. Vad får den för vatten, rumstemp. bäst, inte näring till en uttorkad orkidee, kolla i komposten och lukta på den, en påse med bra kvalitet av pinjebark är ett måste om man har orkideer tycker jag, denna utblommade =ställ i ett fönster, glöm bort den lite, köp en ny, ge denna utblommade lite mindre vatten än om den blommat, de gillar tydligen det för att blomma om, helst lite svalare, Vid inköp av en NY= se till att en del knoppar är större, flera blommade blommor =fräscha och spänstiga, fina tjocka rötter och fasta blad, dyrare brukar löna sig :-) Har den bara några utslagna blommor och massor av småknoppar verkar det oundvikligt att yttersta knoppen blir röd och dör fast jag slår in dom.......de verkar känsligare för miljöombytet, du kommer under tiden du skaffar några lära dig se vad som funkar..... det finns ju massor info via nätet att läsa. Jag är noga med vattnet och ej flyttar omkring orkideerna, låt rötterna bli gråa, lär dig känna hur lätt krukan känns när rötterna är redo för vattning, under element = behöver den vattnas oftare, vattning =rötterna åt det gråa hållet eller efter cirka 10 dagar. när vattning behövs beror mycket på hur rötternas kondition/antal är och hur de kan suga upp och lagra vatten, det är där det individuella om just din planta kommer in tycker jag......... riktigt fina rötter får en silverglänsande fin grå färg när det är dags för vattning, helst ej under elementen där de torkar ut och om du har otur i vinter blir bladen skrynkliga, om plantan är mycket billig har den säkert dålig kompost, då har den gjort sitt och behöver bytas. Jag omplanterar alltid mina, så att alla står i samma kompost-barkbitar när den fått stått hemma cirka 1 vecka, så att alla har samma förutsättningar att torka upp lika snabbt i kvalitets-pinjebarken. I den dåliga komposten ruttnar mina rötter. Jag köper nästan bara billiga och de har inte alls så där tjocka silverglänsande rötter som de brudorkideer som kostar över 200 kr har..... Mitt tips till en nybörjare =köp en dyrare planta så lär du dig massor och vågar testa billigare sen när man är varm i kläderna. Nu finns ju orkideer i nästan alla icaaffärer och andra populära affärer och de är inte alls lika som de i en blomsteraffär, otrolig skillnad egentligen........ Lycka till - ge inte upp - ! det är det inte värt ! och slå in den mycket väl och låt den inte ligga kallt som jag gjorde - problemet var att jag inte hade nåt alternativ just den dagen, var medveten om det kunde hända.......min hade nog stått lite för länge i icaaffären, för den reades ut :-) men föll färgblandningen och 3 stänglar och massor av knoppar i olika storlekar. Mitt tips- kolla att blomman har tjocka blomblad - de lyckas jag bäst med, grundfärgen med vita tjocka blomblad, de kommer också igen till nästa blomning med fler blommor, kanske slumpen......? vet ej.
Redigerat av mirjam: 20-11-2010, 21:39
|