Till hushållskompost med även animaliskt matavfall, matrester o.dyl. måste man ha en skadedjurssäker kompost. Den får inte ha öppningar som är större än 5 mm (tror jag), för att råttor och möss ska stängas ute.
Själv har jag, förutom mina trädgårdskomposter, en färdigköpt behållare i plast. Där lägger jag sedan kvistar i botten och fyller på med flis som jag varvar med hushållsavfall, både animaliskt och vegetabiliskt. Rekommendationen är 2/3 hushållsavfall och 1/3 strö (flis, spån, löv eller annat kolrikt material. Jag använder flis, eftersom jag kör mina grenar i kompostkvarn. Den behöver vattnas ibland och jag rör om minst fyra gånger i veckan med en grep. På sommaren passar jag ibland på att kasta ner lite ogräsrens också. Inte för mycket fröogräs, men maskrosrötter t.ex sätter fart på processen. På hösten tömmer jag behållaren. Det översta lagret (ca 25 cm?! )lägger jag åt sidan och använder som grund i nästa hushållskompost. Resten öser jag över i begagnade jordsäckar som jag ställer i ett undanskymmt hörn i trädgården för eftermognad. Sedan är det dags att starta på nytt med ris /grenar i botten, kanske lite löv och varva tunna lager med den sparade halvfärdiga komposten, flis och hushållsavfall. Se till att det är tillräckligt fuktigt. I stället för flis kan man använda spån (finns på t ex Granngården).
Reglerna för kompostering av hushållsavfall varierar mellan olika kommuner. På sina håll måste man ansöka om tillstånd. På andra håll räcker det att man anmäler till kommunen att man gör så och att man använder en skadedjurssäker behållare för ändamålet.
Kompostering är roligt! Läs på och testa dig fram.
|