För mej känns det självklart att kan man inte släppa ut sin katt på ett för katten säkert sätt, ska den vara innekatt. Men en katt kräver stimulans, för den som inte själv kan lägga ner all den tid som krävs kan ju en kattkompis vara ett bra alternativ. Två katter har mycket glädje av varandra för det mesta och kan utan att må dåligt klara av att vara ensamma hemma under långa arbetsdagar men kräver även dom att man tar sej lite tid när man kommer hem. Att ta betalt för sina kattungar tycker jag också är självklart. Även en huskatt bör vara vaccinerad, besiktad, avmaskad mm när den lämnas till sina nya ägare. Jag tycker även då att man som "uppfödare" har ett ansvar för att kattungen hamnar i ett hem där man har klart för sej vad som krävs för att vara djurägare. Sen går det ju inte att komma ifrån att det oftast är lättare att hålla en ras ren katt som innekatt. Generationer av innekatter bakom sätter sina spår. Har haft många katter i mitt liv, innekatter dom senaste 20 åren. Det tog ett tag att lära mej min läxa, men jag gjorde det ! Min första katt hittades död med ett kulhål i sej, Nr 2 försvann och nr 3 blev överkörd. nr 4 kunde jag hämta på djursjukhuset i en plastsäck, det kostade mej nästan 2000 :- för ca 20 år sen, antagligen sparkad så illa så att hela livmodern hade lossnat, hon klarade operationen men dog dan efter. Sen hade jag fått nog, aldrig mer en katt som springer vind för våg. Så framför allt för kattens skull, ta hand om din katt !
|