Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Clematis samplanteras med blåregn...?
          Fru Frö
          Inlägg 03-09-2004, 18:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 941

Går i funderingar på att gräva ner en clematis som sällskap till blåregnet.... har en pergola över grinden in till tomten som är mest kal.... jag planterade blåregnet förra somaren, så det tar väl några år innan den kommer upp. ... sad.gif Dels vill jag ha något som klär pergolan grön snabbt om våren och dels något som tar över blommningen när blåregnet gjort sitt smile.gif
          Har en clematis "summer snow" som jag funderar på att flytta dit, men den ska ju beskäras...... och det gör man väl inte med blåregn... eller? wacko.gif Man vill ju inte stå och svära över allt trassel av det som ska bort och det som inte ska bort när beskäringen ska ske,......
          blink.gif blink.gif wacko.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Viveka
          Inlägg 04-09-2004, 09:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

Efter vad jag har hört skall blåregn beskäras väldigt hårt varje år, om det ska bli några blommor alls.

För övrigt tror jag inte det blir så stora problem att hålla isär de båda plantorna, eftersom de kommer att vara rätt olika i växtsättet när blåregnet väl etablerat sig (de plantor jag sett liknar mest en vinstock med grova stammar, medan clematis alltid har rätt tunna rankor).

Det är ju vanligt att låta storblommiga clematis växa ihop med klängrosor, och även där bör ju clematisrankorna dras bort varje år.

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 11:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon