Jag har lite ovanliga växter. Tycker det är kul att ha annat än det som finns i butikerna, är inte så mycket för "blomma och släng"-blommor. Har fått lite ovanligare växter av goda vänner och bett om sticklingar några gånger. Jag är emot att ta "i smyg", tror inte att sticklingarna tar sig bättre. Bättre att ägaren får ta en stickling, ofta får man ett fint skott.
Fallskärmsblomma, en släkting till hjärtan på tråd. Häftigast är nog Ceropegia balleyana, Ceropegia haygarthi och Ceropegia sandersonii. Har inga bilder just nu, kan försöka lägga till dem senare. Raketlilja eller rosa sefyrlilja, Cephyrantes rosea eller grandiflora. Vet inte vilken det är jag har. Fick i ett växtbyte här på Odla. Just nu, Jasminum 'multiflora' tror det är en sambac. Hittade på Plantagen nyligen. Hoya multiflora (javanica numera) blommar oavbrutet året runt. Begonia änglavinge. Pelargonium australe (med röda bladundersidor!) Sprätt-i-väg, kameuphobia Livsblad Fågeloncidium- liten lättodlad orkidé, köpt på Bergianska för 8 år sen. Morfars gamla rosa-vita novemberkaktus från 60-talet Farmors porslinsblomma Hoya carnosa och hennes Mårbackapelargoner, förökade sen 50-tal.
Har haft en massa annat kul genom åren men misslyckas ibland. Kaffeplanta, banan, avocado förstås, citronträd, silverpilea, saknar min Jatropha podagria som jag hade.
|