WOW Lokan! Livsblad som blommar!!! Hur länge hade du haft den plantan? Livsblad har jag också, men blommor har jag aldrig sett. Jag låter dom inte bli så gamla utan när dom blir höga och tappar blad nedtill brukar jag antingen börja om på en ny liten planta eller kapa toppen så långt den är snygg och sätta den rakt i ny jord. Det lyckas alltid utan annan rotning, men dock har jag inga blommor så kanske ska jag låta en växa vidare...
Och Monarda! Vilken vacker blomma på din kaktus!!!
Jag har några lite ovanliga sorter till.
Först är det en
plectranthus med lite ludna blad och kraftig doft från bladen. Jag har fått hjälp av flera att försöka bestämma arten och det jag tror mest på är "
söderhavsljus"
DSC03230___Kopia.JPG ( 370.06k )
Antal nedladdningar: 34Sen är det
gummiplantan, som väl finns hos vissa, men är en sån som man aldrig ser i butikerna utan sprids med sticklingar. Tyvärr tror jag bara jag har kvar grön och röd, men inte den spräckliga
DSC03157___Kopia.JPG ( 231.78k )
Antal nedladdningar: 38Livsblad har jag hört blandas ihopa med "Mor och barn" som är en tolmeia. Från början hade jag den enbart som krukväxt, men här i Skåne funkar den utmärkt i perennrabatten (där den sprider sig med revor) så jag har ingen inne längre. Söt är den i alla fall med sina "barn i knät" (som den heter i Belgien).
Kopia_av_mor_och_barn.JPG ( 327.95k )
Antal nedladdningar: 34