jag brukar räkna 8-12månader. men som redan skrivits varierar det.
angående temperatur så tål dom några lätta frostnätter äldre plantor som har invintrat, men som redan skrivits frukt, blommor, nya skott tål ingen frost. heller ej unga plantor bör utsättas för frost. däremot kan dom övervintra i en temp på så kallt som +1c +5c. har man haft dom ute kan dom övervintra i rumstemp men då är det viktigt med extraljus. min citron tas in innan frosten och övervintras inne i sval rumstemp. citroner kan faktiskt övervintra utan extraljus speciellt om den står lite svalare. men även det kan variera mellan olika sorter, min mormors övervintras i en mörk källare den fäller bladen och mår sämre, medans min egen har övervintrat utan extraljus i rumstemp såväl (lika bra) med extraljus.
citroner får oftast en huvudblomning på vårvintern-våren-försommaren, då blommar dom i massor (kart gallring kan behövas) sedan kan dom få enstaka blommor under hela sommaren-hösten. men dessa bildas inte alltid till frukt. utan det är oftast från vintern-försommar blomningen som ger skörd.
|