Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Citroner!
          DragonLady
          Inlägg 21-11-2010, 16:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Är det någon som vet hur lång tid det tar cirkus för citronerna att mogna?
          Har tagit in trädet o kör xbelysning smile.gif
          bilden e tagen 11 augusti!
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  citroner.jpg ( 185.54k ) Antal nedladdningar: 173

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-11-2010, 18:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hur mycket vatten får den i veckan ? har den fått näring i somras och hur mycket/lite ? ser du någon ohyra ?

den gula citronen kan du ta veck, och använda. annars visar bladen bristsymptom och kanske också ohyra angrepp (kan vara gamla skador också).

ogräset som är i krukan ska du ta veck.

annars mitt tips är att klippa veck frukten och om den har döda grenar och kart så rensa veck det, och hålla koll på vattningen, låt den torka upp några dagar och sedan vattna den igen och låt torka upp. ev också att du placerar extraljus över den (lågenergi lampa eller kallvita lysrör eller med blåa/röda färger) ca 5-15cm ovanför högsta bladet ca minst 12timmar högst 18timmar. och låt det inte bli kallare än +5c och håll jämntemperatur över hela växten.
          till våren-försommaren hade jag planterat om den i ny jord, och 4veckor efter omplantering gett näring ca 3-4gånger per månad fram till hösten. så att den växer bra under sommaren och är fullmatad inför vintern. ta in den innan frosten kommer.

citroner har jag märkt att det är individuellt hur dom vill ha det, en del vill ha mer ljus och varme än andra. medan andra tål mer kyla och att övervintra mörkt. så du får se med din citron om det är en sådan som vill ha mer ljus och värme för att trivas bättre. på en del kan de vara så det är åt andra hållet att den gärna vill ha mer svalka.

hos mig har jag två citroner varav den ena övervintras i en mörkt källarförråd lägst +15c utan att fälla ett endaste blad, och så har jag en i fönstret under extraljus (här kan det blir lägre än +15c) som mår bra där.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 05:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon