Adri-Ann...du är väl för go'! Som jag skrattat...

Nu gör jag ett försök till att förklara hur saker och ting egentligen fungerar. Sedan ger jag upp
Ett streck är egentligen inget streck. Inte när vi pratar om bilder och utskrifter i alla fall. Nej då. Ett streck är egentligen punkter som sitter så nära varandra att det
liknar ett streck. För att skapa en bild placeras alltså dessa "punktlinjer" radvis ovanpå varandra precis som rutorna på ett schackbräde.
Sedan kommer det finurliga att alla dessa punkter i strecken kan ha olika färger. Beroende på vilken färg de har, och på hur många punkter som får plats på 1 streck avgörs sedan hur bilden återskapas. Ju fler punkter desto mer detaljerad bild. Jämför en streckgubbe med en Monet
Men... ju fler punkter bilden innehåller desto mer minne krävs det eftersom det hanteras så mycket mer information. Därför är det viktigt när man publicerar bilder på nätet att man försöker hålla ner storleken på bilden - inte i cm utan vilken upplösning bilden har. Ska man däremot publicera en bild i tryckt format är det tvärtom. Då är det ganska viktigt att bilden har "många prickar på liten yta" = det som kallas dpi. För inte vill man väl titta på bilder som ser ut som kamouflerade schackbräden med stora tydliga prickar/rutor som följd?
Nej nu hoppas jag att jag inte tjatat ut er totalt.

Men jag känner lilla mamma vakna till liv i mig och jag vill så gärna förklara så att ni ska förstå. Inte för att livet blir så mycket roligare för det - men man slipper i alla fall att frysa arslet av sig och barnen tycker man är häftig som hänger med i utvecklingen
Nu ska jag arbeta lite! Trevlig helg!!