CITAT (Bassam @ 22-11-2010, 22:06)

Hej
Jag tycker 3-4 gångar näring varje månad mycket även om det är under vår och sommar .
som med mycket annat beror närings behovet av flera orsaker, väder och plantans ålder och övriga faktorer exempel på hur mycket den växer och så klart också vilka växter.
när det gäller under vila ska dom inte ha näring alls eller mycket litet. under tillväxten mer näring. just för citrusväxter ger jag mina ca 3-4gånger per månad och jag tycker citrusar förbrukar näringen snabbt. eller åtminstone mina citrusar verkar gilla att få näring ca 3-4gånger (jämnt utspritt) under varje månad från april-maj till sept (beroende på hur dom står och hur dom växer).
närringsbehovet kommer man själv komma fram till vad sina växter behöver. för min mina brukar 3-4gånger per månad funka och då ger jag det rådet om det funkar alla ja det vet jag inte. hade jag gett rådet att ge näring 1-2gånger per månad istället så funkar kanske inte det heller för alla.
om jag inte ger mina näring så som jag beskrev (för mina) så brukar nya blad snabbt bli bleka och visa bristsymptom, och förutom näringen gäller det ju också att ha rätt jord med ett ph som gör att citrusen kan ta upp näring.