Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Odla vitlök, Tips på vitlöksodling mottages tacksamt
          rubbad
          Inlägg 04-09-2004, 22:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 4 423

Hejsan!

Jag är sprillans ny här på forumet och har precis börjar intressera mig för odling (kryddor på balkong och liknande). Jag undrar om någon här har erfarenhet av att odla vitlök, något jag skulle vilja testa. Hur gör man? När gör man? rolleyes.gif

Tacksam för alla tips och råd!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-09-2004, 08:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Man köper först bra utsäde som passar för vårat klimat exempelvis hos Törnviks frö eller hos Åke Truedsson (tomatklubben), Åke har även ett häfte som beskriver hur man odlar vitlök. Kostnaden för utsäde är en engångskostnad man kan ta eget utsäde sedan.

Såhär gör jag: Jag sticker ner klyftorna i näringsrik väldränerad jord ca 7-8cm djupt runt okt-nov (vitlöken ska inte spira innan vintern kommer). Jag väljer ut de största klyftorna till utsäde för de ger de största knölarna. Klyftorna sätts ner med ca 15cm mellanrum. När vitlöken spirar på våren ser jag till att de har gott om vatten och näring när de växer, jag gödslar med sådant som gräsklipp, SM3, nässelvatten och liknande med jämna mellanrum, vitlök är en ganska hungrig gröda. Runt slutet på juli början av augusti gulnar blasten och vitlökarna blir klara för skörd och kan hängas upp till tork. Spar de största och finaste lökarna till utsäde. Byt växtplats varje år för att undvika sjukdomar.

Här hittar du Åke T. + Törnviks frö

http://www.tomatklubben.se/
          http://www.lantbruksnet.se/tornvik/index.htm

(Obs! sorten Thermidrome är oftast inte bland de bästa sorterna den får mycket lätt stresslökar)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 05:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon