CITAT (netha @ 26-11-2010, 22:37)

Friska människor dricker sig aldrig fulla ... Bakis = Har inte kontroll över sitt drickande!
Netha, det där uttalandet är fel på så många vis att jag knappt vet hur jag ska svara!
Att friska människor aldrig dricker sig fulla är ju helt absurdt! Så om jag firar nyår med att äta en god middag och dricka vin med mina vänner, och blir lite (eller mycket!), tycker du att det innebär att jag inte är frisk?! Nu har du väl ändå fått det hela om bakfoten... Snarare bör man väl bli orolig om en person inte KAN ha kul utan att bli full, eller blir full FÖR OFTA, eller inte kan dricka med måtta utan alltid måste bli FULLA! Sen huruvida man blir bakis eller inte har inget över huvud taget att göra med om man har kontroll över sitt drickande eller inte! Seriöst, dit uttalande är inget annat än skrämselpropaganda.
Fjortispower, jag tycker det är kul att du frågar! Själv var jag nykter fram till när jag började på universitet, och började komma ut på nationer och umgås med vuxna snarare än tonåringar. =) Men att jag sen började dricka alkohol betyder absolut inte att jag blev full jämt och ständigt. Det var snarare så att jag började uppskatta smaken av exempelvis öl, vin, cider och diverse drinkar, och fyllan var en bara en bieffekt. Jag har aldrig behövt alkohol för att kunna släppa loss och ha kul! Och eftersom jag är väldigt billig i drift, om man säger så, så har jag aldrig druckit några stora mängder. Efter ett glas vin är jag definitivt salongsberusad.
Sen, eftersom jag är en otroligt försiktig person, så skulle jag aldrig någonsin sätta mig själv i en farlig situation genom att supa mig så full på krogen att jag inte vet vad jag gör, eller inte kan ta mig hem själv, eller kan råka illa ut på annat sätt. Nej och usch, det är bara onödigt. Enbart hemma hos oss, tillsammans med maken, har jag tillåtit mig själv att bli ordentligt full. Och det har bara hänt ett fåtal gånger, när vi har firat något speciellt. Men samma sak där, jag har då inte druckit för att bli full utan för att det är gott. Själva fyllan är alltid en bieffekt.
Sen det där med att spy. Under de 6 år som jag har druckit alkohol har jag bara spytt en enda gång på fyllan! Och faktiskt aldrig när jag är bakis. Om man som jag dricker såpass lite, och inte har själva fyllan som mål, så sker det i princip inte alls. Så där kan jag lugna dig, man spyr inte av att dricka alkohol - man spyr av att dricka FÖR MYCKET alkohol!
Jag har absolut inga problem med nykterister. För min del får man göra som man själv vill, och jag kommer då aldrig försöka få en nykterist att dricka, eller häckla denne för sitt val. Absolut inte! Men jag måste också säga att vissa nykterister beter sig som svin när de inte accepterar att alla kanske inte vill leva som dem. Jag är inte alkoholist för att jag kanske vill ha ett glas vin till söndagsmiddagen. Precis på samma vis som den där aspackade snubben, som tycker att nykterister är idioter, också är ett svin!
Så fjortispower, kör hårt och lev som du vill leva!

Men gör inte ditt val utifrån skräckpropaganda, utan utifrån din egna uppfattning och dina egna känslor!