Många har kopplingar till läkemedels- och livsmedelsindustrin vilket inte jag tycker är så lyckat. Socialstyrelsen har en hel del makt i frågan och där finns folk med kopplingar till samma industrier. När det kommer nya rön så hänger ofta inte dietister med utan det ska köras på i gamla spår. Det tar tid alltså att få gehör. Det är mycket pengar som styr när det gäller kost. Som tur är tänker inte alla dietister resp nutritionister precis likadant när det gäller kost.
Att just LCHF:are är så kritiska beror ju på att många dietister inte vill se att LCHF fungerar trots att Socialstyrelsen godkänt kosten och trots att dietisterna ska följa riktlinjerna. Att man trots godkännandet inte ens vill testa LCHF-kost på typ II diabetiker eller på gravt överviktiga är ganska skrämmande då det faktiskt finns många diabetiker som vittnar om att dom blivit friska/mår bättre och slipper sprutor/mediciner. När det gäller gravt överviktiga så opererar man hellre magen på folk (även ungdomar) än låter dom gå på LCHF för att se om det har effekt. Borde man inte testa alla möjligheter innan man tar till kniven och stympar folk? Det ligger väldigt mycket prestige i detta verkar det som.
Det finns säkert andra orsaker till kritiken också men det var vad jag kom på i all hast.
Låter konstigt att du inte träffat någon som äter enligt rekommendationerna eftersom jag tror att de flesta som har behov av att träffa en dietist äter det dessa rekommenderar. I en hel del kommuner och landsting finns det dietister som är med och gör upp matsedlarna till skolor och äldreboenden mm. Antar att dom då jobbar för att rekommendationerna ska följas så mycket som möjligt.
Glöm inte att kostråd inte är statiska utan de ändras faktiskt över tiden. Vem rekommenderar idag lightprodukter t.ex. annat än möjligen någon gammal stofil som inte hänger med alls.
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 15:08)

Det där med brödet trodde jag kom från socialstyrelsen men sådana kampanjer kan naturligtvis orsaka skepsis till rekommendationer i största allmänhet.
Alla kostråd kommer väl från socialstyrelsen eftersom dom måste vara godkända av gubbarna där.