CITAT (Christa @ 29-11-2010, 21:51)

Det finns nog väldigt många som tycker att de gör som du säger men blir sjuka i alla fall. Dessutom är det nog så att i den gruppen som tycker att det gör som du föreslår så finns det en väldigt stor spridning. Att äta allsidigt eller att äta varierad kost som en del skriver är ju ingen tydlig beskrivning och kan nog tolkas väldigt olika.
Men vad vill du veta Chrisa? Vi kan väl inte lägga upp exakta schema över vår matsedel, vi som tror på en allsidig kost. Räcker det med att jag skriver på ett ungefär vad jag försöker tänka på varje vecka?
Minst 2 dagar fisk, helst 1 vegetarisk dag, 1 soppdag, resten får bli lite som andan faller på. Får ingen ångest om vi råkar äta "skräpmat" en dag heller. Helgerna unnar vi oss lite lyxigare utsvävningar om vi känner för det. Försöker att ha tallriksmodellen i bakhuvudet när jag lägger upp min portion. Oftast har vi potatis, ris eller pasta till. Detta gäller middagen.
Lunchen blir det tyvärr lite si och så med när man jobbar i sjukvården. Vissa dagar får man vara glad om det blir någon lunch alls och den består då oftast av medhavd matlåda. Ex.Rester från tidigare middag, keso och frukt, sallad, ibland en baguette.
Jag är absolut ingen frukostmänniska även om jag är fullt medveten om hur viktigt det målet är. Jag nöjer mej oftast med fil och müsli och ett glas juice. Tvingar jag i mej mer så mår jag inte bra (konstigt nog kan man tycka).
Jag är inte den som går och tänker "mellanmål" heller. Jag hugger en frukt när jag blir sugen och kan även unna mej en bulle till kvällsfikat då och då. Godis unnar jag mej också ibland...ingen ångest över det heller.
Jag tror att de flesta människor har en baskunskap om vad som är onyttigt att överkonsumera och vad som är viktigt att få i sej och det bär man väl alltid med sej i bakhuvudet antingen man vill eller ej...
(Jag tycker att vikten av regelbundna måltider kommit helt i skymundan i diskussionen. Lika viktigt som vad vi exakt stoppar i oss....inte minst för diabetiker....och det tror jag säkert att de är fullt medvetna om...men kanske inte vi andra alla gånger...) Häri ligger nog mitt dåliga samvete och det får väl bli nästa grej som som jag får ta tag i om jag får för mej att försöka leva lite sundare på matfronten.