Att synen på olika dieter kan vara olika märks bra om man kollar på nätet. Min man har diabetes 2, högt blodtryck samt har övervikt. Jag har varit med honom till olika dietister (på Sahlgrenska) och dom har alla varit skeptiska till LCHF. Inte rent kritiska men skeptiska. Dom vill hellre att min man äter varierad kost med tonvikt på lägre fettförbrukning. Vad jag tycker är skönt med dom är avsaknaden av det dogmatiska synsättet man hörde förr. Min mamma fick diabetes på 70-talet och då var det andra tongångar, åtminstone vad gällde socker. Fett sa dom inte mycket om dock! Så hamnade jag på ett forum för folk som äter LCHF. Milde tid vilka fanatiker! Det var ju som värsta religiösa sekten! Och deras syn på människor som inte åt som dom var hemsk. Nej, varierad kost enligt tallriksmodellen är det vi ägnar oss åt. Människan ÄR skapad att äta allt. Därför har vi den tanduppsättning vi har. Jag steker maten i en tesked smör och solros- eller olivolja. Naturliga produkter. För flera år sen köpte vi Becel, både flytande och till smörgåsen. Den fasta formen var äcklig! Och den flytande övergav vi när vi läste innehållsförteckningen. Mildas flytande var bättre näringsmässigt.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|