Hej, det här med röta, tappborttagning och hur man ska prioritera är intressant! För mig är det olika ämnen även om de hör ihop...
Kerstines ursprungsfråga var om det var bra att ta bort en stor rötskadad gren i "nedre grenvarvet".
Jag ser framför mig en rötskadad krongren som växer ut från stammen och som det ändå är liv i och som har bladmassa. En sådan är det inte till fördel för trädet att ta bort eftersom man därmed skapar nya stora snittsår nära stammen. Om grenen är så rötskadad att näringstillförseln håller på att strypas och bladmassan minskar, förbereder sig grenkragen på att grenen kommer att dö, och många gånger är det en fördel att vänta med att kapa intill grenkrage till dess trädet inte har nytta av grenen längre (inte har mycket blad eller håller på att fläkas mm) och då grenkragen förberett sig, syns som att den bullat ut.
Maria - just detta med när och under hur många beskärningstillfällen man ska reducera lämnade tappar är ju en av avvägningarna man måste göra vid beskärning. Det skiljer sig dock från Kerstines fall om jag uppfattat hennes träd rätt. En tapp är antingen helt död utan bladmassa, eller har nyskott på tapparna som inte i längden kan bli hållbara.
Frestelsen är stor att vid ett enda tillfälle reducera varenda tapp, liksom frestelsen är stor att ta bort allt som man inte ser kommer att hålla i 10, 20 eller kanske ännu fler år. Men i detta gör man träden en otjänst om syftet är att beskärningen ska leda till längsta möjliga friskhet och överlevnad. Även tidigare beskärningsfel i träden får man lägga upp på ett antal år att rätta till, och en hel del måste man rätta sig efter också. Det finns alltid fler alternativ till att ta bort levande tappar med knasväxande skott. Kollar man på hur trädet själv löst de problem som vi människor tillskansat dem ser man hur många sätt det finns!
Sommartorparn - du slår huvudet på spiken. Beskärning ger inte endast positiva effekter, och det är därför man gör bäst i att skära med en sorts respekt och så mycket förnuft man har erfarenhet till... Alla snitt i ett träd är 1) en naturstridig åtgärd som innebär vissa risker, medan de om de läggs rätt och i rätt mängd 2) ger färre, sötare och friskare frukter på mer hållbara grenar än om trädet själv fick välja. Angrepp i varje snitt riskerar man alltid, även då man beskär alldeles perfekt!
Visst är det så att man prioriterar att skära bort sådant som är dött och sjukt men om man skulle skära bort allt sjukt i ett äldre äppelträd blir det inte mycket kvar. Det kan vara fler fördelar att ett träd får behålla en gren som har liv och blad även om grenen också har skador. Är skadan så att grenen kan fläkas är det ofta bättre att lätta den från småved t ex.
Att man hellre lägger 100 små snitt än 1 stort i ett träd hoppas jag framgår på min sajt, som för övrigt inte på något sätt gör anspråk på att vara fullständig.
--------------------
|