Läste litefel. OK då det var skit det gällde. Det är väl helt naturligt att i samhällen plocka upp hundskiten. Tänker någon hundägare på annat sätt? Det jag läste fel var "hundskatt". Jo, jag ivrar för hundskatt och kattskatt. Varför? Jo när den upphörde för 15 - 20 år sedan så har jag haft halsband på mina hundar med skattemärket kvar. Jakthundar rymmer, smiter eller vad man nu kallar det. Kommer ibland hem med ett paket benmjöl, en burk med drömmar (kakor) en ihjälbiten vädurskanin. Ibland kollar någon halsbandetnärde kopplat uppjycken ochringer polisen. Sönerna fick åka till Österunds polisstation och hämta upp en stövare med 7 år gammalt skattemärke. Samma sak hände med flera hundar och trots mer än 45 år med hundar så missar vi ibland. Idag är det barnbarnen som missar. Men den biten av hundskatten var BRA. Vad händer med en påkörd katt? I bästa fall kliver bilägaren ur ochslänger kattkadavret åt sidan. I sämsta fall ligger den kvar och det blir en oidentifierbar smet. Halsband med skatte/ID Märkningsen skulle underlätta mycket för många djurägare somblirav med sin hund/katt OK det finns chips numera men det är faktiskt en krångligare sökväg. Jag har chips på nuvarande jycken. Men också etturgammalt skattemärke och jag frågar mig vilket som går snabbast om hon smiter. H ör och häpna. Min 6-åriga sondotter kan gå med henne lös i bostadsområdet och hunden går intet vå meter ifrån henne! Detta oaktat hon möter andra hundar.. Jag klarar det inte. Men av 5b arnbarn (varav en är hundrädd) så får Ida göra vad som helst med hunden. Men så har hon sameblod i sig. Om det nu är något speciellt.
|